ثبت شرکت ایلیا

استعلام برند و علامت تجاری: گامی ضروری در مسیر ثبت برند

۱۲ اسفند ۱۴۰۲
4.3/5 - (3 امتیاز)
استعلام برند و علامت تجاری

در دنیای رقابتی امروز، برند و علامت تجاری به‌عنوان هویت و شناسنامه یک کسب‌و‌کار شناخته می‌شوند. انتخاب نام و علامت تجاری مناسب، اولین قدم در مسیر برندسازی و تمایز از رقبا است. اما قبل از انتخاب و ثبت برند، لازم است از عدم وجود برند مشابه در طبقه فعالیت خود اطمینان حاصل کنید که این امر از طریق استعلام برند امکان‌پذیر است.

اهمیت و مزایای استعلام برند

قبل از انتخاب نام و علامت تجاری برای کسب‌وکار خود، باید این سوال را مطرح کنید که آیا برند و علامت تجاری مورد نظر من قابل ثبت است؟

چرا این پرسش اهمیت دارد؟ چون اگر به هر دلیلی، ثبت برند و علامت تجاری شما امکان‌پذیر نباشد، منجر به بروز مشکلات متعددی خواهد شد.

بنابراین استعلام علامت تجاری می‌تواند از این مشکلات که در ادامه به مهمترین آن‌‌ها اشاره می‌کنیم جلوگیری کند.

جلوگیری از مشکلات حقوقی

فرض کنید نام تجاری «دیجی‌کالا» را برای فروشگاه اینترنتی خود انتخاب می‌کنید، بدون اینکه از عدم وجود برند مشابه استعلام بگیرید. پس از مدتی، صاحب برند «دیجی‌کالا» می‌تواند به‌دلیل استفاده از نام مشابه، از شما شکایت کرده و شما را به پرداخت غرامت و جریمه محکوم کند.

بنابراین با استعلام برند از عدم وجود برند مشابه در طبقه فعالیت خود اطمینان حاصل می‌کنید و از بروز مشکلات و پیگردهای حقوقی و جریمه‌های سنگین جلوگیری خواهید کرد.

صرفه‌جویی در زمان و هزینه

ثبت علامت تجاری معمولا چندین ماه زمان می‌برد که باید هزینه‌های ثبت برند را هم متقبل شوید. بنابراین در صورت عدم استعلام و انتخاب نامی که قبلاً ثبت شده باشد، فرآیند ثبت برند با مشکل مواجه شده و زمان و هزینه شما به هدر خواهد رفت.

انتخاب نام و علامت تجاری مناسب

استعلام برند به شما کمک می‌کند از بین نام‌های مختلف، بهترین گزینه را برای کسب‌و‌کار خود انتخاب کرده و از منحصربه‌فرد بودن و قابل ثبت بودن آن اطمینان حاصل کنید.

استفاده از مزایای برند ثبت شده

با ثبت برند و علامت تجاری خود، می‌توانید از مزایت‌هایی مانند حمایت‌های قانونی، انحصار در استفاده از نام برند و امکان استفاده از علامت تجاری در تبلیغات و بازاریابی بهره‌مند شوید.

اما آیا هر اسمی قابل ثبت است؟ خیر!

جستجوی علامت تجاری مشخص می‌کند نام انتخابی شما قابل ثبت است یا خیر. بنابراین استعلام برند باعث می‌شود با اطمینان بیشتری برای ثبت برند خود اقدام کنید.

روش‌های استعلام برند

تا اینجا از مزایای استعلام و جستجوی برند گفتیم، در ادامه خواهیم گفت که چگونه و از چه روش‌هایی می‌توانید این کار را انجام دهید:

روش اول: استعلام رایگان برند توسط کارشناسان ثبت ایلیا

استعلام و جستجوی برند و علامت تجاری توسط کارشناسان ثبت ایلیا به‌صورت کاملا رایگان انجام می‌شود. این روش ساده‌ترین و مطمئن‌ترین راه برای اطلاع از قابل ثبت بودن نام تجاری شماست.

مجموعه ما یکی از بزرگترین موسسات ثبتی کشور با بیش از ۲۰ سال تجربه در زمینه ثبت برند و انجام کلیه خدمات ثبتی است.

شما می‌توانید با پر کردن فرم زیر و یا تماس با تلفن ۷۵۳۶۵ ۰۲۱ از خدمات استعلام برند رایگان ما بهره‌مند شوید.

روش دوم: استعلام آنلاین از طریق سامانه ثبت علائم تجاری

در این روش می‌توانید به‌صورت آنلاین به سامانه اداره مالکیت معنوی و یا سامانه جستجوی علائم تجاری ثبت شده مراجعه و با جستجوی نام و علامت تجاری مورد نظر خود، از سابقه ثبت آن اطلاع پیدا کنید.

در این روش شما باید با مسائل ثبت برند از جمله قوانین و طبقات برندهای تجاری آشنایی و تجربه و مهارت کافی داشته باشید تا بتوانید به نتیجه‌ای قطعی و قابل اعتماد دست یابید.

روش سوم: استعلام حضوری

استعلام حضوری زمان‌برترین و در عین‌حال سخت‌ترین روش برای استعلام برند است که شما باید با مراجعه حضوری به اداره مالکیت معنوی و ارائه درخواست کتبی، نسبت به استعلام برند خود اقدام کنید.

نکات مهم در استعلام برند

استعلام برند مانند هر کار دیگری نیاز به تجربه و آگاهی دارد. برای اینکه بهترین نتیجه را از استعلام علامت تجاری خود بگیرید حتما به‌موارد زیر توجه کنید:

  • انتخاب طبقه فعالیت مناسب: طبقه فعالیت، دسته‌بندی کالاها و خدمات در نظام بین‌المللی ثبت علائم تجاری است. در ایران، طبقه‌بندی کالاها و خدمات بر اساس طبقه‌بندی بین‌المللی نیس (Nice Classification) انجام می‌شود. برای استعلام علامت تجاری، لازم است طبقه فعالیت خود را به درستی مشخص کنید.
  • جستجوی دقیق: در هنگام جستجوی نام و علامت تجاری، به جزئیاتی مانند نحوه نگارش، حروف لاتین و علائم نگارشی توجه کنید. به‌عنوان مثال، برند «Apple» با برند «اپل» متفاوت است. همچنین، استفاده از علامت‌های نگارشی مانند «-»، «.» و «_» می‌تواند هنگام ثبت برند شما تاثیرگذار باشد.
  • استفاده از خدمات کارشناسان: توصیه می‌کنیم حتما از خدمات مشاوره رایگان کارشناسان حقوقی ثبت ایلیا برای استعلام برند خود استفاده کنید.

باید به این نکته توجه داشته باشید که استعلام علامت تجاری به منظور کمک و آگاهی بیشتر شما از برندهای ثبت شده می‌باشد و به هیچ عنوان قطعی نیست و تصمیم نهایی و پس از تنظیم اظهارنامه و بررسی توسط کارشناسان اداره ثبت علائم تجاری و ملاحظه سوابق اعتراض دادگاهی و برندهای ثبت شده بین‌المللی و… اتخاذ می‌گردد.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط