ثبت شرکت در ارمنستان

کشور ارمنستان از جمله کشورهایی است که به دلیل موقعیت جغرافیایی و هم مرز بودن با کشورمان و قوانین بسیار مناسب در زمینه ثبت شرکت، در الویت متقاضیان ایرانی است که می‌خواهند راه اخذ اقامت و راه‌اندازی کسب و کار خود را از این طریق هموار نمایند.

همانگونه که مستحضر هستید کشور ارمنستان در همسایگی کشور ایران قرار دارد و همین امر باعث شده تا افراد بیشتری برای ثبت شرکت و اقامت در این کشور اقدام نمایند.

قوانین مربوط به ثبت شرکت در کشور ارمنستان و مدارک مورد نیاز همچنین معرفی انواع شرکت‌های قابل ثبت در این کشور، از جمله اطلاعاتی است که در این مطالب به آن اشاره‌ای کامل خواهد شد.

بنابراین درصورتی که قصد مهاجرت و یا اقامت در کشور ارمنستان از طریق ثبت شرکت را دارید به شما پیشنهاد می‌نماییم تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

مزایای ثبت شرکت در ارمنستان

ارمنستان به جهت همسایگی با کشور ایران و موقعیت خوب جغرافیایی آن، یکی از کشورهای مورد توجه اغلب ایرانیان برای ثبت شرکت و نهایتا کسب اقامت است، از آن جایی‌ که از گذشته‌های دور تا کنون کشورهای ارمنستان، ایران، گرجستان، ترکیه و آذربایجان روابط بسیار خوب و نزدیکی با هم داشته‌اند، امروزه ایرانیان این احساس را در شهروندان این کشورها حس می‌کنند که از لحاظ فرهنگ و خلق و خو خیلی به ما نزدیک‌تر هستند و می‌توانند به راحتی ارتباطات کاری و شغلی با این کشورها برقرار نمایند.

اخذ مالیات در کشور ارمنستان صرفا ۱% از میانگین گردش حساب هر شرکت را به خود اختصاص داده، که البته در دوره ۳ ماهه دریافت خواهد شد.

با عنایت به این قانون، در صورتی که حساب مالی شما گردش مالی بالایی نداشته باشد بنابراین مالیات زیادی هم به آن تعلق نخواهد گرفت.

به این مورد حتما توجه داشته باشید که ارائه گزارش مالیاتی در هر دوره به صورت ۳ ماه یک بار، از قوانین مهم کشور ارمنستان می‌باشد. چنانچه به این تکالیف عمل ننمایید و اقدام به ارائه گزارش نکنید، قطعا جرایم سنگینی برای شما در نظر گرفته خواهد شد.

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در ثبت شرکت های خارجی مورد توجه قرار گیرد، مساله رفت و آمد مداوم به ارمنستان و امکان سکونت و اقامت آسان در این کشور خواهد بود.

در کشور ارمنستان پس از ثبت شرکت شما قادر خواهید بود کسب و کار خود را در آن کشور راه اندازی و ادامه دهید و به راحتی بتوانید دفتر و خانه اجاره نمایید یا حتی برای خرید اقدام کنید.

در صورت ثبت شرکت و اخذ اقامت شما قادر خواهید بود علاوه بر ملک، خودرو نیز خریداری نموده و از مزایای اجتماعی آن کشور نیز بهره‌مند گردید و پس از چندین سال زندگی، شهروند آن کشور شوید.

در ادامه به برخی دیگر از مزایای ثبت شرکت در ارمنستان اشاره خواهد شد:

ثبت سریع شرکت

پس از ثبت شرکت یک شماره شناسایی مربوط به مالیات به شرکت تازه ثبت شده ارسال خواهد شد.

در واقع شما یک گواهی ثبت نام با کدشناسه مالیات و همچنین مقررات انجمن را دریافت خواهید کرد، و شرکت ثبت شده شما آماده است تا سریعا شروع به کار کنید.

هزینه‌های کم ثبت و نگهداری شرکت در ارمنستان

دولت ارمنستان معمولا هزینه‌های ثبت نام شرکت‌ها را پرداخت نخواهد کرد و البته شرکت‌های غیر فعال نیز نیازی نیست که به دولت مالیات پرداخت نمایند یا پرونده‌های مالیاتی خود را به سازمان‌های مربوطه ارسال نمایند یا از سوی مبادی ذیربط مورد بازرسی قرار گیرند.

البته شرکت‌های فعال نیز فقط ممکن است هزینه‌هایی را که مربوط به خدمات حقوق و دستمزد و رعایت حقوق مالی و مالیات هستند را متحمل شده و پرداخت نمایند.

امکان وجود مدیران غیر ارمنی در شرکت

مدیر یک شرکت ثبت شده در ارمنستان می‌تواند یک شهروند غیر ارمنی باشد. مدیر ارشد شرکت نیازی به کسب اقامت در کشور ارمنستان یا آدرس محل شرکت را نخواهد داشت.

همچنین در قوانین ثبت شرکت ارمنستان، یک شرکت خارجی می‌تواند همزمان ۱۰۰ درصد سهامدار و مدیر شرکت هم باشد.

امکان ثبت شرکت به صورت کاملا غیرحضوری

اگر سهامدار یا سرمایه گذار شرکت نمی‌تواند یا نمی‌خواهد وقت و پول خود را صرف سفر به ارمنستان نماید، می‌تواند شرکت خود را از راه دور ثبت کند.

البته ثبت شرکت در ارمنستان یا هر کشور دیگری از راه دور با همراهی وکیل امکان‌پذیر است.

هنگامی که ثبت شرکت توسط وکیل انجام می‌شود، کلیه اسناد شرکت پس از ثبت جمع آوری شده و برای متقاضی ارسال خواهد شد تا با رعایت قوانین و دستورالعمل‌ها، اقدامات بعدی خود را انجام دهد.

نیاز به حداقل مدارک

از مزایای بسیار خوب ثبت شرکت در کشور ارمنستان این است که نیازی به ارائه انبوهی از اسناد و مدارک و درگیر شدن در شرایط دست و پا گیر همانند ایران را ندارید، تنها نیاز شما صرفاً گذرنامه معتبری است که به وکیلتان ارائه خواهید داد.

امکان کسب اقامت و یا شهروندی ارمنستان

ثبت شرکت و انجام فعالیت شغلی در کشور ارمنستان، شما و اعضای خانواده شما را برای وضعیت اقامت در ارمنستان واجد شرایط خواهد کرد.

اشخاص دارای کسب و کار و شرکت به آسانی خواهند توانست برای ویزای تک و یا چند نفره، مجوز اقامت موقت (۱ ساله)، بلند مدت (۵ ساله) یا ویژه (۱۰ ساله) درخواست خود را به ادارات مربوطه در این کشور ارائه نمایند.

ضمنا پس از حفظ اجازه اقامت برای مدت زمان حداقل ۳ سال، شخص ممکن است واجد شرایط شهروندی ارمنستان نیز بشود.

اخذ مالیات پایین

دریافت مالیات بسیار اندک با مزایای ویژه برای اغلب مودیان مالیاتی و گروه‌های اقتصادی، از جمله شرکت‌های کوچک و متوسط، شرکت‌های فناوری اطلاعات، کشاورزان و غیره از مزایای بسیار خوب ثبت انواع شرکت در کشور ارمنستان محسوب می‌گردد.

کسب اعتبار فراوان

ارمنستان جزیره‌ای دور افتاده و بی‌نام ونشان نیست، بلکه یک کشور واقعی با اقتصادی بسیار متنوع است.

کشور ارمنستان تا کنون قوانین مختلفی ضد پولشویی مناسبی تصویب کرده و عضوی از جامعه جهانی در این خصوص محسوب می‌شود و بانک مرکزی ارمنستان نیز ثبات، امنیت و شهرت خوب سیستم بانکی خود را تضمین نموده است.

چه شرکت‌هایی را در کشور ارمنستان می‌توان به راحتی به ثبت رساند؟

در ارمنستان به آسانی می‌توانید ۲ مدل شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص ثبت کنید که در ادامه این مقاله به نحوه ثبت آن‌ها اشاره شده است.

ثبت شرکت سهامی خاص در ارمنستان

ثبت شرکت‌های سهامی خاص در کشور ارمنستان از آن جایی که حتما مدیر عامل شرکت باید تابعبت ارمنستان را داشته باشد یا ارمنی باشد، توسط افراد خارج از کشور و ایرانیان مورد استقبال قرار نمی‌گیرد و معمولا افراد خارجی و کسانی که هنوز نحوه اقامت آن‌ها تعیین تکلیف نشده تمایلی برای ثبت آن ندارد.

ثبت شرکت مسئولیت محدود در ارمنستان

همان‌گونه که ذکر شد به دلیل اینکه در ثبت شرکت‌های سهامی خاص حتما باید یک عضو ارمنستانی در شرکت وجود داشته باشد، ایرانیان اشتیاق و استقبال زیادی به ثبت نوع شرکت نشان نمی‌دهند.

در مقابل ثبت شرکت مسئولیت محدود هیج محدودیتی در این کشور نداشته و عموم شهروندان خارجی می‌توانید بدون داشتن عضو ارمنی در سهامداران خود اقدام به ثبت شرکت با مسئولیت محدود نمایید.

جالب است که مطلع باشید حتی به صورت سهامدار تک نفره نیز قادر خواهید بود شرکت به ثبت برسانید چیزی که در خود ایران در قوانین آن به رسمیت شناخته نشده است.

اقدامات اولیه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود در کشور ارمنستان

ثبت آدرس شخص حقوقی

در ابتدا متقاضی ثبت شرکت بایستی در کشور ارمنستان مکانی مناسبی را جهت انجام فعالیت اقتصادی یا تاسیس شرکت خود در نظر گرفته و انتخاب نماید.

در این شرایط  باید به صورت توافق‌نامه رسمی و در دفاتر ثبت اسناد رسمی ارمنستان میان شخص متقاضی ثبت شرکت و مالک یک ملک خصوصی در قالب اجاره مکان تنظیم گردد، آدرس این مکان به عنوان آدرس شخص حقوقی در اسناد شرکت مذکور به ثبت خواهد رسید.

بعد از آن جهت دریافت اسناد مربوط به اجاره و ثبت دولتی باید به اداره کاداستر ارمنستان در هر شهری که تقاضا نامه به آن جا ارائه خواهد شد مراجعه گردد.

چنانچه شما آدرس یا نشانی در کشور ارمنستان نداشته باشید، وکیل شما قادر است برایتان فراهم کند. داشتن نشانی قانونی به جهت انجام مکاتبات حقوقی و تجاری بسیار حائز اهمیت خواهد بود و البته می‌تواند با نشانی خود شرکت هم متفاوت باشد.

آدرس قانونی شما باید در مفاد اساسنامه شرکت کاملا مشخص باشد. اگر نشانی تغییر یابد، باید سریعا جهت اصلاح اساسنامه شرکت اقدام شود.

همچنین دارا بودن یک خط تلفن ثابت در ارمنستان به عنوان خط تماس شرکت از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت پیش آمدن موارد خاص، سازمان‌های دولتی و سازمان امور مالیاتی، در ابتدا با شما تماس خواهند گرفت.

انتخاب اسم شخص حقوقی یا نام شرکت یا نام تجاری

برای ثبت اسم شخص حقوقی یا نام شرکت باید شما یا وکیلتان به اداره ثبت دولتی رجیستر مراجعه نموده و تعداد ۵ نام مورد نظر خود را به این اداره کتبا ارائه نمایید.

پس از طی مراحل بررسی و کنترل نام‌های موجود و مطابقت، در صورت نبود نام مشابه در سیستم نامگذاری شرکتی سراسری ارمنستان، یکی از نام‌ها توسط متصدی امر انتخاب و ثبت خواهد شد.

لازم به ذکر است تنظیم اساسنامه شرکت‌ها نیز با درخواست صاحب شرکت و مشاوره لازم در اداره ثبت دولتی انجام می‌پذیرد.

یک نام تجاری باید در بردارنده یک کلمه یا عبارت (اسم ساختگی یا خیالی، یک اسم معمولی یا مناسب، یا دنباله‌ای از حروف) باشد و در دنباله آن نیز نوع شرکت ذکر گردد.

برای استفاده از اسم‌هایی مانند ارمن، ارمنی، ارمنستان یا نام شهرها و مناطق و روستاهای ارمنستان باید از مقامات محلی و کشوری ارمنستان مجوزهای لازم را کسب کرد.

هزینه سالانه استفاده از کلمات ارمنی و ارمنستانی در نام شرکت خارجی ۶۰۰ هزار درام معادل بیش از ۱۲۰۰ دلار آمریکا خواهد بود.

همچنین، نام تجاری شرکت‌های خارجی نمی‌تواند از کلماتی تشکیل گردد که نیاز به گواهی و مجوز ویژه داشته باشد. کلماتی مثل بانک، محضر، بیمه و غیره.

نام تجاری شرکت جدید نباید مشابه نام تجاری سایر شرکت‌ها که در ارمنستان به ثبت رسیده است، باشد. شما می‌توانید قبل از به ثبت رساندن شرکت خود، در وبسایت اداره اموال یا سازمان ثبت به جستجوی نام مورد نظر بپردازید.

اگرچه اختصاص نام تجاری در قوانین ثبت شرکت‌های کشور ارمنستان به صاحبان شرکت حق انحصاری بهره‌مندی از نام تجاری را خواهد داد، ولی بهتر است که ثبت علامت‌ تجاری را نیز مدنظر قرار داده چرا که ثبت علامت از نام تجاری شما محافظت بهتری خواهد کرد.

افتتاح و گشایش حساب بانکی و صدور گواهی‌های بانکی

به این منظور و به جهت افتتاح حساب بانکی به اسم شرکت باید به بانک مورد نظر که می‌تواند یکی از بانک‌های ارمنستان در ایروان یا هر یک از شهرهای این کشور باشد مراجعه شود.

بعد از آن باید از بانک تقاضای صدور برگ گواهی کردد. این گواهی یکی مبنی بر میزان سرمایه اولیه شرکت که حداقل آن در سال ۲۰۲۱ معادل پنجاه هزار درام ارمنستان می‌باشد و دومین گواهی مربوط به واریزهای انجام شده به حساب گشایش یافته در بانک مورد نظر خواهد بود. این اسناد برای ثبت شرکت در ارمنستان الزامی است.

افتتاح حساب بانکی شرکت در کشور ارمنستان بسته به شهر و بانک مورد تقاضا ممکن است بسته به طول مدت بررسی‌های کلی توسط بانک، ۱ تا ۲۰ روز به طول بیانجامد.

طبق آمار، ارمنستان در مجموع ۱۷ بانک رسمی دارد که همگی این بانک‌ها خصوصی هستند. بانک‌های ارمنستان طیف زیادی از خدمات نوین بانکی را به مشتریان خود ارائه می‌دهند.

این خدمات شامل: بانکداری اینترنتی و موبایلی، افتتاح حساب ارزی، انتقال بین بانکی در سطح بین‌الملل، ارائه کارت عابربانک و کارت اعتباری، خدمات مربوط به انتقال پول، صندوق امانات و غیره می‌گردد.

اخذ گواهینامه‌ها و مجوزهای تجاری برای برخی مشاغل

معمولا در ارمنستان عناوین بسیار زیادی از مشاغل نیازی به دریافت گواهینامه‌های تجاری ندارند. با این حال، برخی از گروه‌های شغلی نیاز به مجوز و برخی از گروه‌ها نیز ملزم به آگاه‌سازی مداوم مقامات از فعالیتشان هستند.

فهرست بخشی از مشاغلی که برای ثبت شرکت در ارمنستان نیاز به آگاه‌سازی یا کسب مجوز دارند به این شرح است:

  • محافظ شخصی
  • صرافی‌ها، دلالان ارزی، تجارت ارز خارجی یا برگزاری مزایده‌های ارزی
  • تولید دارو
  • بانک‌ها
  • خدمات سرمایه‌گذاری- سپرده‌گذاری مرکزی- گردانندگی بازارهای تحت نظارت
  • تجارت یا تولید مواد محترقه
  • تولید مواد بیولوژیک برای استفاده در داروی دام- تولید یا فروش انواع سم شیمیایی یا بیولوژیکی گیاهان
  • داروخانه‌ها، فروش دارو به صورت عمده
  • خدمات پزشکی درمانی
  • خدمات مرتبط با برق و گاز- عرضه خدمات به بازار انرژی
  • خدمات مرتبط با حواله پول
  • مهندسی ژنتیک
  • تولید برق، انتقال، توزیع، واردات-صادرات، تولید، توزیع و انتقال انرژی حرارتی
  • مدیریت صندوق سرمایه‌گذاری
  • بیمه‌های مرتبط با عمر و غیرعمر- بیمه اتکایی (بیمه مجدد) – واسطه‌گری بیمه
  • دفاتر و موسسات اعتباری
  • سپرده‌گذاری مرکزی- خدمات سرمایه‌گذاری- گردانندگی بازارهای تحت نظارت (کنترل شده)
  • فعالیت‌های مرتبط با انرژی هسته‌ای
  • واردات، صادرات، توزیع و حمل گاز طبیعی
  • مشاغل مربوط به آب خوراکی یا فاضلاب
  • فعالیت‌های مرتبط با شبکه عمومی ارتباطات الکترونیک
  • راه ‌اندازی شبکه ارتباطات الکترونیک -خدمات ارتباطات الکترونیکی
  • استفاده از رسانه، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی

تعدادی از مشاغل نیاز به اخذ مجوز از شهرداری محل خود دارند. صدور این مجوزها مشروط بر پرداخت شدن مالیات محلی خواهد بود.

انجام ضوابط و مقررات مالیاتی و حسابداری در شرکت

شرکت‌هایی که در ارمنستان فعالیت دارند، قانونا مکلف به نگهداری سوابق حسابداری شرکت خود و تهیه اظهارنامه‌های مالی و مالیاتی بر اساس استانداردهای جهانی هستند.

البته این تفاوت وجود دارد که شرکت‌های ارمنستانی تا هنگامی که به عنوان یک شرکت بزرگ شناخته نشود، الزامی به انتشار اظهارنامه مالی خود نخواهند داشت.

در قوانین ارمنستان شرکت بزرگ به شرکتی گفته می‌شود که مقدار درآمد سالانه یا ارزش سهامش بیشتر از یک بیلیون درام ارمنستان یا معادل ۲ میلیون و ۸۰ هزار دلار آمریکا  برآورد شده باشد.

اظهارنامه‌های مالی و گزارش‌هایی که توسط شرکت‌های بزرگ منتشر خواهد شد نیازی به حسابرسی نخواهد داشت.

ضمنا طبق قوانین مالی اگر درآمد شرکت از مرز ۵۰۰ میلیون درام یا معادل ۱ میلیون و ۴۰ هزار دلار بیشتر شود، سوابق حسابداری شرکت باید توسط نرم‌افزاری که از سوی دولت تائید خواهد شد حفظ و نگهداری گردد.

همچنین، در صورتی که شرکت‌های ارمنستان در وضعیت فعال باشند، موظف به ارائه گزارش به اداره مالیات و اداره آمار نیز هستند.

ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد شخصی

این اظهارنامه باید به صورت ماهانه و قبل از فرا رسیدن موعد گزارش بعدی به اداره مالیات ارمنستان تحویل داده شود.

در این اظهارنامه باید کلیه پرداختی‌‌های صورت گرفته به اشخاص از جمله حقوق کارمندان، دستمزد پیمان‌کاران، و مقدار مالیات بر درآمدی که نزد شرکت نگه داشته شده است، باشد.

ارسال اظهارنامه مالیات بر گردش مالی

در صورتی که شرکت اقدام به پرداخت مالیات بر گردش مالی می‌نماید، باید اظهارنامه مالیاتی خود را به صورت فصلی، ارائه کند.

ارسال اظهارنامه مالیات بر ارزش افزوده

شرکت‌های ارمنستانی موظف هستند اظهارنامه‌های مالیاتی خود را به صورت ماهانه به اداره امور مالیانی تحویل دهند. تنها در صورتی که آن شرکت اظهارنامه مالیات بر گردش مالی را قبلا ارائه داده باشد، این روند کمی متفاوت خواهد بود.

ارسال اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت

شرکت‌های ارمنستانی مکلفند اظهارنامه مالیات بر درآمد شرکت را به صورت ماهانه و جداگانه، تحویل دهد. تنها در صورتی که شرکت اظهارنامه مالیات بر گردش مالی را ارائه داده باشد، این روند نیز متفاوت خواهد بود.

ارسال گزارشات آماری

گزارشات آماری شرکت‌های ارمنی باید به صورت جداگانه و ماهانه تحویل اداره آمار گردند. تمام شرکت‌ها مکلفند ۱۲ گزارش ماهانه و ۳ گزارش سالانه را تحویل اداره آمار ارمنستان نمایند.

لازم به توضیح است تمام این فرآیند و تشریفات آن به صورت تماما الکترونیکی انجام خواهد شد. اداره مالیات کشور ارمنستان تمام شرکت‌ها را مکلف کرده که از سامانه‌های الکترونیکی برای صدور صورت‌حساب ماهانه یا سالانه استفاده کنند.

از آن جایی که صورتحساب‌ها و اظهارنامه‌های مالیاتی باید به صورت الکترونیکی وبه زبان ارمنی تهیه شده و به امضا برسد، لازم است تا برای انجام این موارد و امور حسابداری شرکت خود، از یک حسابدار ارمنی استفاده کنید تا در ارسال گزارش مالیاتی و بایگانی سوابق مشکلی بروز نکند.

مدارک لازم برای ثبت شرکت در ارمنستان

در هنگام مراجعه به اداره ثبت شركت‌ها در ارمنستان باید مدارک و هزینه های لازم را که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهد شد ارائه دهید:

  • درخواست ثبت شركت در صورتی كه موسس يک نفر است و چنانچه موسسين شركت چند نفر هستند صورتجلسه ثبت شركت بايد به امضاي هیات مدیره یا همان موسسین رسيده باشد.
  • اساسنامه شركت كه به امضاي هيئت موسس و يا هر فرد ديگري كه قانون مشخص می‌نماید، رسيده باشد.
  • رسيد پرداخت شده عوارض دولتی

براي ثبت شركت‌های تجاری نیازی به پرداخت عوارض دولتی نیست. ولی براي ثبت شركت‌های غيرتجاری پرداخت عوارض دولتی الزامی است.

در هنگام ثبت شركت پنج هزار درام بابت ثبت اسم و هزار و دویست درام بابت ثبت شركت دریافت خواهد شد. و اگر نياز به ساخت مهر باشد نيز بايد حداقل هزار و پانصد درام دیگر برای این امر پرداخت گردد.

  • مدارک هويتي و مشخصات مدير عامل و يا كفيل موقت او (اطﻼعات شخصي، پاسپورت)

درخواست ثبت شركت در اداره ثبت ممکن است توسط يكي از كارمندان و مطابق با اظهارات و مدارك ارائه شده تكميل شود.

مدارك ﻻزم بايد به اداره ثبت شركت تحویل داده شود و گواهی آن اخذ گردد و در صورت داشتن امضاي الكترونيكی باید نقش امضا در سایت www.e-register.am بارگذاری گردد.

متقاضيان قادر خواهند بود با در دست داشتن كارت شناسايي یا اصل پاسپورت و مدارك فوق الذكر به اداره ثبت مراجعه کرده و با تكميل فرم هاي مذکور نسبت به ثبت شركت خود اقدام کنند.

اداره ثبت ارمنستان بايد پس از ارائه اطﻼعات و مدارک ﻻزم از سوی متقاضي نهايتا ظرف مدت دو روز کاری نسبت به ثبت شركت اقدام لازم را بعمل آورد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها