ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت شرکت با مسئولیت محدود ساده‌ترین و رایج‌ترین نوع ثبت شرکتها در قانون تجارت ایران می‌باشد. این نوع از شرکت بین دو یا چند نفر برای انجام کارهای تجاری مانند فعالیت‌های بازرگانی، خدماتی، ساختمانی و… در ابعاد کوچک تشکیل می‌شود. این نوع از شرکت‌ به این جهت با مسئولیت محدود (Limited liability company)(کوته‌سازی: LLC) نامیده می‌شود که برخلاف شرکت‌های تضامنی، مسئولیت هر یک از شرکاء در مورد قروض (بدهی‌ها) و تعهدات شرکت، محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند. به زبان ساده‌تر در صورتی که شرکت ورشکسته شود و نتواند جوابگوی طلبکاران باشد تنها سرمایه‌ی شرکاء از بین می‌رود و طلبکاران نمی‌توانند باقیمانده‌ی مطالبات خود را از اموال شرکای شرکت مطالبه کنند.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود از زمان تکمیل مدارک و تشکیل پرونده، بین ۲۰ تا ۳۰ روز کاری به طول می‌انجامد.

مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

انتخاب نام برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

در نام شرکت با مسئولیت محدود باید عبارت (با مسئولیت محدود) درج شود در غیر اینصورت شرکت به عنوان شرکت تضامنی شناخته می‌شود و در برابر اشخاص ثالث تابع مقررات شرکت‌های تضامنی است. همچنین نام شرکت نباید در بردارنده‌ی اسم هیچ کدام از شرکا باشد که در غیراینصورت شریکی که اسم او در نام شرکت استفاده شده است در مقابل اشخاص ثالث حکم شریک ضامن در شرکت‌ تضامنی را دارد.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود یک میلیون ریال (یکصد هزار تومان) می‌باشد و نیازی نیست تمام یا قسمتی از این مبلغ به حسابی در بانک واریز شود. سرمایه یک شرکت با توجه به موضوع و سطح فعالیت آن تعیین می‌گردد و در مسائلی همچون دریافت تسهیلات بانکی یا انعقاد قراردادها یا دریافت نمایندگی‌ها و… می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد. با این وجود برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود هیچگونه منع قانونی برای تعیین مقدار سرمایه شرکت وجور ندارد و می‌شود سرمایه را همان حداقل (یک میلیون ریال) در نظر گرفت.
همچنین نقل و انتقال سهام در این نوع از شرکت‌ها در یکی از دفاتر اسناد رسمی و یا با تنظیم صورتجلسه‌ی دو مرحله‌ای در اداره ثبت شرکت‌ها صورت می‌گیرد.

مزایا و معایب شرکت با مسئولیت محدود

مزایای شرکت با مسئولیت محدود راحت بودن شرایط ثبت آن می‌باشد. تعداد ۲ نفر شریک کافی است و سرمایه شرکت لازم نیست در حسابی واریز شود. اما در مورد معایب شرکت با مسئولیت محدود باید گفت که برخی بانک‌ها به این نوع شرکت وام و تسهیلات نمی‌دهند و معمولا شرکت‌های دولتی برای شرکت در مناقصه‌ها و مزایده‌ها فقط شرکت‌های سهامی خاص را می‌پذیرند.

شرایط شرکاء، هیئت مدیره و بازرسین برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود​

  • شرکت با مسئولیت محدود حداقل با دو نفر شریک تشکیل می‌شود که باید حداقل یکی از شرکا بالای ۱۸ سال سن داشته باشد.
  • افراد زیر ۱۸ سال نمی‌توانند به عنوان مدیرعامل و یا عضو هیئت مدیره انتخاب شوند و تنها می‌توانند به عنوان شریک انتخاب شوند.
  • اگر تعداد شرکاء بیش از ۱۲ نفر باشد، شرکت باید دارای هیئت نظار بوده و هیات مزبور باید لااقل سالی یکبار مجمع عمومی شرکاء را تشکیل دهد.
  • حداقل تعداد مدیران یک نفر می‌باشد و حداکثری برای تعداد اعضای هیئت‌مدیره تعریف نشده است. (بهتر است به جهت مشخص شدن اکثریت و اقلیت در تصمیم‌گیری‌ها تعداد افرد هیئت‌مدیره فرد باشد)
  • اعضاء هیئت‌مدیره نباید کارمند دولت باشند.
  • اعضاء هیئت‌مدیره نباید دارای سابقه کیفری (سوء پیشینه) باشند.
  • اعضاء هیئت‌مدیره برای مدت نامحدود و یا با توافق شرکاء برای مدت خاصی انتخاب می‌شود.
  • انتخاب بازرس یا بازرسین کاملا اختیاریست!

هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود (قیمت ثبت شرکت)

هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود بستگی به میزان سرمایه شرکت، اساسنامه شرکت، مشکلات و شرایط متقاضی ثبت شرکت دارد. برای آگاهی از قیمت ثبت شرکت با مسئولیت محدود با کارشناسان ثبت شرکت ایلیا با شماره ۰۲۱ ۷۵۳۶۵ تماس بگیرید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود

پرسش‌های همیشگی

خیر. حداقل تعداد نفرات برای ثبت یک شرکت در ایران دو نفر برای شرکت با مسئولیت محدود است.

خیر. نوع شرکت ثبت شده تأثیری در میزان مالیات تعیین شده نخواهد داشت. میزان مالیات بر اساس سود خالص سالیانه شرکت که توسط اداره دارایی برآورد می‌شود تعیین می‌گردد؛ مگر در مواردی که مالیات شرکت به صورت علی‌الراس از سوی دارائی تعیین گردد، که در این زمان نوع شرکت، زمینه‌ی فعالیت و… در تعیین میزان مالیات موثر هستند.

از زمان تکمیل مدارک ۲۰ تا ۲۵ روز کاری.

خیر. اعضای هیات‌مدیره شرکت‌ها می‌بایست حتما بالاتر از ۱۸ سال سن داشته باشند. البته افراد زیر ۱۸ سال می‌توانند جزء شرکاء شرکت باشند.

با این شرکت می‌توان تمام امور بازرگانی، مهندسی، کامپیوتری، خدماتی، صنعتی، دیجیتالی، فناوری اطلاعات و سایر فعالیت‌ها را انجام داد. مجموعا شرکت با مسئولیت محدود محدودیتی جهت انجام فعالیت‌های مختلف ندارد.

خیر. در حال حاضر امکان تبدیل شرکت مسئولیت محدود به سهامی خاص و بالعکس وجود ندارد.

خیر. شرکاء نیازی به ارائه گواهی عدم سوپیشینه ندارند.

4.7/5 - (10 امتیاز)