ثبت شرکت سهامی خاص

ثبت شرکت سهامی خاص “Privately joint stock company” یکی از انواع ثبت شرکتها در قانون تجارت ایران می‌باشد که از نظر ساختار تقریبا شبیه به ثبت شرکت با مسئولیت محدود است. ماهیت این نوع شرکت بازرگانی است و از جنبه‌ی اعتباری برای اخذ تسهیلات بانکی، اخذ نمایندگی‌های معتبر و یا شرکت در مناقصات و مزایده‌های سطح بالا مناسب است. سرمایه در این نوع از شرکت‌ها به سهام تقسیم می‌شود. سهام شرکت‌های سهامی خاص در بورس اوراق بهادار قابل داد و ستد نیست اما توسط مردم به راحتی قابل معامله می‌باشد. در هنگام ثبت شرکت سهامی خاص، برخلاف شرکت با مسئولیت محدود باید تمام سرمایه آن در هنگام تاسیس توسط موسسان آن تامین و بخشی از سرمایه در بانک سپرده‌گذاری شود.

در شرکت‌های سهامی خاص مانند شرکت‌های با مسئولیت محدود و برخلاف شرکت‌های تضامنی، مسئولیت هر یک از سهامداران در مورد قروض(بدهی‌ها) و تعهدات شرکت، محدود به مبلغ سرمایه‌گذاری شده در شرکت است و در صورت عدم کفایت مجبور نیستند اموال شخصی خود را در این راه مصرف نمایند. به زبان ساده‌تر در صورتی که شرکت ورشکسته شود و نتواند جوابگوی طلبکاران باشد تنها سرمایه‌ی سهامداران از بین می‌رود و طلبکاران نمی‌توانند باقیمانده‌ی مطالبات خود را از اموال شرکای شرکت مطالبه کنند.

مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

اسم شرکت‌های سهامی خاص باید دارای چه ویژگی‌هایی باشد؟

در شرکت سهامی خاص باید بلافاصله قبل یا بعد از نام شرکت عبارت “سهامی خاص” در تمام اوراق، اطلاعیه‌ها و آگهی‌های شرکت به‌‎طور خوانا و مشخص درج شود. برای آگاهی بیشتر “راهنمای انتخاب اسم برای شرکت‌ها” را بخوانید.

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص چقدر است؟

حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص یک میلیون ریال (یکصد هزار تومان) می‌باشد که باید توسط خود موسسین تامین گردد. بنابراین موسسین حق صدور اعلامیه پذیره‌نویسی را ندارند و باید در هنگام ثبت شرکت حداقل ۳۵% از سرمایه اعلامی را در حسابی به نام “شرکت در شرف تاسیس” نزد یکی از بانک‌ها سپرده‌گذاری کنند.

شرکت‌های سهامی خاص چه زمانی نیازمند افزایش سرمایه هستند؟

عرفا شرکت‌های سهامی خاص در هنگام اخذ تسهیلات بانکی نیاز به افزایش سرمایه پیدا می‌کنند. به این علت که تا ۱۰ برابر سرمایه ثبت شده به آن‌ها وام تعلق می‌گیرد.

سهامداران، هیئت مدیره و بازرسین در شرکت سهامی خاص چه شرایطی باید داشته باشند؟

شرکت سهامی خاص حداقل با سه نفر سهامدار و دو نفر اعضای هیئت مدیره (مدیر) تشکیل می‌شود. بهتر است تعداد اعضای هیات مدیره فرد باشد تا در تصمیم‌گیری‌ها اکثریت و اقلیت مشخص شود. در این نوع از شرکت‌ها هیات مدیره حداکثر برای مدت دو سال انتخاب می‌شوند. انتخاب بازرس برای شرکت سهامی خاص(اصلی و علی‌البدل) الزامیست و بازرسین برای یک دوره مالی یکساله انتخاب می‌شوند و طبق قانون بازرسین نباید از اقوام درجه‌ی یک تا سه اعضای هیات مدیره باشند.

سهام شرکت سهامی خاص به چند دسته تقسیم می‌شود؟

سهام شرکت سهامی خاص، به دو نوع “سهام با نام” و “سهام بی‌نام” تقسیم می‌شود. همچنین سهام با نام نیز به دو دسته‌ی “سهام با نام عادی” و “سهام با نام ممتاز” تقسیم می‌شود.

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت سهامی خاص

پرسش‌های همیشگی

هر کدام از این شرکت‌ها به نسبت فعالیتی که قصد انجام آن را دارید محاسن و معایبی دارند.

خیر. حداقل تعداد نفرات برای ثبت یک شرکت سهامی خاص در ایران ۴ نفر است.

ثبت شرکت سهامی خاص بین ۲۰ روز تا ۲۵ روز خواهد بود که به میزان آماده بودن و تکمیل مدارک شرکت بستگی دارد.

بله. افرادی که به سن قانونی نرسیده‌اند می‌توانند بدون عضویت در هیأت مدیره شرکت و فقط به عنوان سهامدار در شرکت عضو باشند.

خیر. مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت مدارک هویتی و گواهی عدم سوءپیشینه می‌باشد.

هزینه ثبت شرکت سهامی خاص با توجه به سرمایه شرکت و موضوع شرکت تعیین می‌شود.

خیر. نوع شرکت تاثیری در مالیات ندارد. مالیات بر اساس سود خالص سالیانه شرکت، توسط اداره دارایی برآورد می‌شود.

وظیفه بازرس بررسی صحت صورتحساب‌های شرکت، سود و زیان، ترازنامه شرکت و مجموعا صحت اطلاعاتی که مدیران ارائه می‌نمایند است. بازرس موظف است موارد مذکور را بررسی کرده و نتایج بررسی خود را به مجامع عمومی به صورت گزارشی ارائه دهد. بازرس در انجام وظایف خود کاملا آزاد بوده و اجازه دارد هرگونه بازرسی و تفحص در شرکت را در هر زمان انجام دهد. این گزارش می‌بایست حداقل ده روز پیش از تشکیل مجمع عمومی عادی برای ارائه به صاحبان سهام آماده شده باشد. اگر مجمع عمومی تصمیماتی را بدون دریافت گزارش بازرس اتخاذ کند آن بخش از تصمیمات معتبر نخواهد بود.

4.5/5 - (17 امتیاز)