ثبت شرکت ایلیا

ختم تصفیه و اهمیت آن در روند انحلال شرکت

۱۲ شهریور ۱۴۰۱
4.6/5 - (14 امتیاز)
ختم تصفیه و اهمیت آن در روند انحلال شرکت

ختم تصفیه مهمترین اقدام پس از انحلال شرکت می‌باشد. بسیاری از صاحبان مشاغل گمان می‌کنند با انحلال شرکت مسئولیت‌هایی که در ارتباط با بدهی‌ها، مالیات، بیمه و سایر فعالیت‌های شرکت داشتند هم به پایان می‌رسد. اما اینطور نیست!

برای پایان رسمی فعالیت‌های شرکت لازم است تمام بدهی‌ها و دیون شرکت تصفیه و دارایی‌های آن بین اعضا تقسیم شود و ختم تصفیه در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد؛ پس از انجام این مراحل تمام فعالیت‌های شرکت به صورت رسمی و قانونی به پایان می‌رسد و شرکت منحل می‌شود.

ختم تصفیه یکی از مراحل مهم و اجتناب‌ناپذیر انحلال شرکت می‌باشد. یعنی پس از مشخص شدن موضوع انحلال شرکت -چه بر اساس تصمیم اعضا باشد و چه با حکم دادگاه- باید ختم تصفیه انجام شود تا شرکت به صورت رسمی منحل شود.

در این مقاله با ثبت ایلیا همراه باشید تا با چگونگی انجام این کار آشنا شوید.

ختم تصفیه به چه معناست؟

تصفیه در عربی به معنای پاک کردن و پالوده کردن است. وقتی می‌گوییم “تصفیه حساب” انجام شده است به این معناست که حساب پرداخت و پاک شده باشد. در بیان عامیانه هم می‌گوییم: حسابم را با فلانی صاف کردم.

تصفیه حساب با “تسویه حساب” کاملا متفاوت است. تسویه حساب بیشتر یک اصطلاح حسابداری است و به معنای همتراز کردن بدهی و بستانکاری می‌باشد. مثلا حسابدارها می‌گویند حساب بدهکار و بستارنکار را مساوی کردم، یعنی بدهی‌‌ها و بستانکاری‌ها با هم همخوانی دارند.

با توجه به توضیح مختصر بالا و شرح کامل‌تر این مقاله، ختم تصفیه یعنی پرداخت تمام بدهی‌ها، دیون و تقسیم دارایی‌های شرکت به طوری که هیچ طلبکاری باقی نماند.

دلایل انحلال و روند ختم تصفیه شرکت

شرکت‌ها به دلایلی مانند اختلاف بین شرکا، عدم سود دهی، اتمام موضوع فعالیت شرکت، حکم دادگاه و بسیاری دلایل دیگر منحل می‌شوند. برای منحل شدن قانونی شرکت باید مراحل ختم تصفیه به صورت کامل طی شود تا شرکت بتواند به صورت قانونی و کامل به فعالیت‌های خود پایان دهد.

فارق از علت پایان فعالیت شرکت، هنگام تصویب انحلال آن و یا با حکم دادگاه مدیر یا مدیرانی برای انجام این کار مشخص می‌شوند. مدیران تصفیه وظیفه دارند ابتدا تمام دارایی‌ها و بدهی‌های شرکت را مشخص کنند، سپس بدهی‌ها را پرداخت کرده و اموال و دارایی‌های باقیمانده شرکت را بین شرکا تقسیم نمایند.

روش‌های تصفیه شرکت

ماده ۲۲۰ قانون تجارت دو روش برای ختم تصفیه شرکت در نظر گرفته است:

  1. تصفیه دوستانه یا اختیاری
  2. تصفیه الزامی یا قانونی

تصفیه دوستانه یا اختیاری

در این روش روند تصفیه یا در اساسنامه شرکت از قبل پیش‌بینی شده است و یا در زمان تصمیم‌گیری برای انحلال شرکت تمام شرکا با روش تصفیه موافق هستند و هیچکدام اعتراضی ندارند.

تصفیه الزامی یا قانونی

اگر روند تصفیه در اساسنامه شرکت مشخص نشده باشد و بین شرکا درباره روش تصفیه امور توافقی شکل نگیرد، بر اساس مواد ۲۰۲ تا ۲۱۷ قانون تجارت تصمیم‌گیری خواهد شد. این روش بر اساس قانون الزام‌آور است و باید به صورت کامل اجرا شود.

مراحل ختم تصفیه شرکت

پس از ثبت انحلال شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها مراحل ختم تصفیه به شرح زیر انجام می‌شود:

  1. مشخص شدن دارایی‌ها، مطالبات و بدهی‌های شرکت توسط مدیر یا مدیران تصفیه
  2. درج سه نوبت آگهی با فاصله زمانی یکماهه در یکی از روزنامه‌‌های کثیرالانتشار و روزنامه رسمی به منظور دعوت از طلبکاران و بستانکاران شرکت
  3. وصول مطالبات، پرداخت بدهی‌ها و تقسیم دارایی‌های باقیمانده شرکت بین شرکا
  4. پس از انجام کامل تمام مراحل قبلی و گذشت حداقل ۶ ماه از انشار اولین آگهی، مدیران تصفیه شرکت با مراجعه به اداره ثبت شرکت‌ها ختم تصفیه شرکت را اعلام می‌کنند؛ با این کار نام شرکت از دفتر ثبت شرکت‌ها و دفتر ثبت تجارتی حذف می‌شود و تمام فعالیت‌های شرکت به صورت کامل و قانونی پایان می‌یابد.

آنچه در این مقاله مطالعه کردید توضیحی اجمالی درباره ختم تصفیه پس از انحلال شرکت بود. فرآیندی قانونی و الزامی که باید به صورت دقیق و کامل انجام شود و قطعا دارای پیچیدگی‌ها و چالش‌هایی خواهد بود. کارشناسان حقوقی ثبت شرکت ایلیا با سال‌ها تجربه و هزاران پرونده موفق آمادگی دارند صفر تا صد مراحل انحلال و ختم تصفیه شرکت شما را در زمان مشخص قانونی و با هزینه مناسب انجام دهند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط