نتیجه تخلف از مقررات دفاتر قانونی

۲۴ تیر ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

اگر تاجری از تهیه دفاتر قانونی چهارگانه خودداری کند و یا این که به مهر و پلمپ اداره کل ثبت نرساند و یا از ثبت معاملات تجاری خود در دفاتر قانونی خودداری نماید آثار زیر را به همراه خواهد داشت:

  • هرگاه از تهیه دفتر یا به ثبت رساندن ( پلمب دفاتر ) آن خودداری شود متخلف به پرداخت دویست تا ده هزار ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد! این مجازات را دادگاه حقوقی راساً و بدون تقاضای دادستان می‌تواند حکم بدهد و اجرای آن مانع از اجرای مقررات مربوط به تاجر ورشکسته که دفتر مرتب ندارد خواهد بود (ماده ۱۵ قانون تجارت).
  • مطالب درج شده در دفاتری که به ثبت نرسیده‌اند در صورتی که بر علیه تاجر صاحب دفتر استفاده شود سند خواهد بود ولی به هیچ وجه به نفع او سندیت نخواهد داشت.
  • اگر که تاجر ورشکست شود، نداشتن و یا به ثبت نرساندن دفاتر دلیل مهمی بر این خواهد بود که تاجر مزبور ورشکسته به تقصیر است.
  • هر زمان تحریر دفاتر ثبت شده درهم و آشفته باشد، مثلاً بین سطرهای آن چیزی اضافه شده و یا در حاشیه آن ارقام و معاملاتی نوشته شده باشد و یا در جمع و تفریق به گونه‌ای عمل شده باشد که تصور سوء‌استفاده وجود داشته باشد، تمام مطالب درج شده در دفتر فقط علیه صاحب آن اعتبار خواهد داشت.
Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط