ثبت شرکت ایلیا

مسئولیت تضامنی برات چیست؟

۱۷ مهر ۱۳۹۶
5/5 - (1 امتیاز)

مسئولیت تضامنی برای براتگیر با قبولی برات نزد دارنده (طلبکار) تثبیت می‌شود و تا زمانی‌که برات را امضا نکرده باشد هیچ‌گونه مسئولیتی نخواهد داشت هرچند اگر دهنده‌ی برات محل برات را نزد وی تأمین نموده باشد. برات باید نزد براتگیر دارای محل باشد تا منجر به قبولی شود. مبنای ایجاد  عمل قبولی برات از رابطه دینی بین دهنده‌ی برات و براتگیر حاصل می‌شود. محل برات ممکن است هنگام صدور برات موجود باشد. با این حال، شرط صحت صدور برات نبوده و تأثیری در حقوق دارنده آن ایجاد نمی‌کند. بنابراین اگر برات مورد قبول براتگیر قرار گیرد باز چیزی از مسئولیت تضامنی وی نمی‌کاهد.
براساس ماده ۲۳۰ قانون تجارت: معنی قبولی، تعهد پرداخت مبلغ معینی وجه نقد در سررسید است.
براساس ماده ۲۳۱ قانون تجارت: براتگیر با قبولی برات ملزم به پرداخت آن وجه می‌باشد و قبولی او غیرقابل برگشت بوده و حق نکول نخواهد داشت.

وقتی براتگیر با امضا برات آن را قبول نمود در واقع متهعد اصلی برات محسوب می شودو این تعهد اصلی مبتنی بر همان رابطه موجود بین براتگیر و دهنده‌ی برات است، زیرا قصد مشترک دهنده‌ی برات و دارنده آن این است که دارنده با مراجعه به براتگیر وجه برات را از او مطالبه نماید. قبول برات شامل تعهد براتی است که این تعهد از خود ورقه‌ی برات که دارای شرایط شکلی خاصی است ناشی می‌گردد. عمل قبولی برات خود جنبه تأسیسی دارد اعم از این‌که برات دارای محل باشد یا نباشد. قبولی معرف یک تعهد مستقل تجاری است. اصل استقلال امضاها ایجاب می‌کند که وقتی برات از ناحیه براتگیر مورد قبول واقع شد، براتگیر ایرادی از آن نگیرد. براتگیر به ناچار باید وجه مندرج در برات را به نفع ذی‌نفع آن پرداخت نماید و الا مسئولیت تضامنی خواهد داشت.

قانون برای حمایت دارنده برات مقررات خاصی وضع نموده، به این خاطر ماده ۲۴۹ مقرر داشته:

برات‌ دهنده، کسی که برات را قبول کرده و ظهرنویس‌ها در مقابل دارنده برات مسئولیت تضامنی دارند.

دارنده برات در صورت عدم پرداخت و اعتراض، به هرکدام از آن‌ها که بخواهد می‌تواند جداگانه یا چند نفر یا به تمام آن‌ها باهم رجوع نماید. پس اگر براتگیر وجه برات را نپرداخت، دارنده برات بعد از واخواست عدم تأدیه می‌تواند به ظهرنویسی که برات را به او انتقال داده و یا به دهنده برات و یا به تمام آن‌ها و یا بعضی از آن‌ها که صلاح بداند رجوع و اضافه بودجه برات، خسارت قانونی خود را درخواست نماید و در صورت ندانستن می‌تواند به دادگاه مراجعه و از براتگیر و ظهرنویس‌ها و دهنده برات متضامناً پرداخت آن را بخواهد و علاوه بر آن اقامه دعوی برعلیه یک یا چند نفر از مسئولین باعث سقوط حق رجوع به سایر مسئولیت برات نیست. چنان‌چه دارنده برات برعلیه یک یا چند نفر از ظهرنویس‌ها اقامه دعوی نمود و از آن‌ها نتوانست یا نخواست وجه برات را وصول نماید، می‌تواند به بقیه رجوع کندو نیز اقامه کننده‌ی دعوی لازم نیست ترتیب ظهرنویسی را از حیث تاریخ رعایت کند بلکه به هرکدام که معتبرتراند می‌تواند رجوع نماید.
از طرف دیگر به محض اظهار دارنده برات ظهرنویس‌ها یا دهنده برات و یا براتگیر لازم به پرداخت نیستند، بلکه هریک می‌توانند پرداخت را به تسلیم برات و اعتراض‌نامه و صورت‌حساب توابع و مخارج قانونی که باید بپردازد موکول کنند.
باید توجه داشت که اگر برات دارای امضاهای جعلی یا اشخاص فاقد اهمیت باشد امضا سایر مسئولین برات به قوت خود باقی خواهد بود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط