ثبت شرکت ایلیا

سهام ممتاز چیست و دارای چه ویژگی‌هایی می‌باشد؟

۱۶ شهریور ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

زمانی که شرکت احتیاج دارد اشخاص سرشناسی وارد شرکت شوند و یا احتیاج به افزایش سرمایه داشته و در شرایط عادی کسی حاضر به خرید سهام نباشد ممکن است سهام ممتاز منتشر کند. سهام ممتاز سهامی است که نسبت به سایر سهام رجحانی در نفع و یا سرمایه و یا سایر موارد داشته باشد ولی در هر حال قیمت اسمی آن‌ها از سایر سهام تجاوز نخواهد نمود.
به عنوان مثال:

شرکت احتیاج فوری به افزایش سرمایه دارد. ممکن است سهامی منتشر نماید که دارندگان آن قبلاً پنج درصد از منافع شرکت برده و بقیه بین تمام صاحبان سهام اعم از عادی و ممتاز تقسیم شود و یا در صورت انحلال شرکت ابتدا قیمت اسمی سهام ممتاز پرداخت و بقیه به صاحبان سهام عادی داده شود و یا شرکت احتیاج به راهنمایی و جلب نظر و یا حمایت اشخاص بصیر و کارشناسان اقتصادی دارد، می‌تواند سهام ممتاز به آن‌ها داده و قیمت آن را دریافت دارد ولی صاحبان چنین سهامی در مجامع عمومی عادی برای هر یک سهم حق دو رأی یا بیشتر داشته باشند.

سهام ممتاز موقعی قابل انتشار است که اساسنامه شرکت اجازه انتشار آن را داده باشد و یا مجمع عمومی فوق‌العاده آن را تصویب نماید. در تبصره ۲ ماده ۲۴ اصلاحی مقرر گردیده:

در صورتی که برای بعضی از سهام شرکت با رعایت مقررات قانون مزایائی قائل شوند این گونه سهام، سهام ممتازه نامیده می‌شود.

تمام سهام شرکت را نمی‌توان ممتاز دانست. زیرا در این صورت هیچ کدام از سهام به دیگری رجحان نداشته و عادی محسوب می‌شوند. سهام ممتاز ممکن است در چند وهله منتشر شده و دارای چند نوع باشد. مثلاً ممکن است شرکت یک سری سهام ممتازه داشته باشد که فقط ۵ درصد از منافع بیش از سایر سهام ببرد و سری دیگر علاوه بر منافع در دارائی شرکت در زمان انحلال حق تقدم داشته باشد و هم چنین دسته‌های دیگری.

معمولاً در این قسم سهام ردیف ممتاز هر یک جدا بوده و به علامت الف و ب یا علامت دیگر مشخص می‌شوند و در ذیل هر یک از سهام امتیازی که برای آن‌ها معلوم شده چاپ می‌شود.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط