ثبت شرکت ایلیا

سهام بی نام چیست و دارای چه ویژگی‌هایی می‌باشد؟

۱۶ شهریور ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

سهام بی نام ورقه‌ای است که اسم دارنده آن در ورقه و یا در دفاتر شرکت ثبت نشده باشد و مالکیت آن با در دست داشتن ورقه سهام محرز می‌شود. از لحاظ سرعت در نقل و انتقال سهام و تسهیل در تجارت آن، سهام بی‌نام بهتر از سهام با نام است.

سهام بی نام به صورت سند در وجه حامل بوده و دارند آن مالک شناخته می‌شود مگر آن که خلاف آن قانوناً مشخص گردد. نقل و انتقالات این نوع سهام با قبض و اقباض به عمل می‌آید.

اگر کسی خواست سهام بی نام خود را بفروشد کافی است که قیمت آن را دریافت و سهم را مانند اسکناس تسلیم کند. سهم در دست هر کسی مشاهده شد و هر کسی به عنوان مالکیت آن را در دست داشت می‌تواند از منافع شرکت استفاده نموده و در مجامع عمومی به نام دارنده سهم وارد شود و در مواقع انحلال شرکت هم از دارائی شرکت سهم ببرد. مگر این که شخص دیگری در دادگاه ثابت کند که سهم متعلق به او است و دارنده به ناحق آنرا در تصرف دارد.

سهامی که در بورس‌ها معامله می‌شود اغلب بی‌نام است و اشخاصی که مایل هستند با خرید و فروش سهام تجارت نموده و استفاده نمایند سهام بی نام می‌خرند.

هم چنان که سابقاً ذکر شد انتشار سهام بی نام و یا صدور گواهی موقت بی‌نام موقعی ممکن است که تمام قیمت آن پرداخت شده باشد.

سهام با نام و سهام بی نام در تمام مراحل دارای یک ارزش می‌باشند و دارندکان آن‌ها در نفع و ضرر و استفاده از شرکت یکسان‌اند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط