ثبت شرکت ایلیا

پلمب دفاتر مالیاتی

هر موسسه، شرکت و یا سازمانی که مشمول قوانین مالیاتی باشد، باید نسبت به پلمپ دفاتر مالیاتی خود اقدام نماید. یعنی بایستی از سازمان امور مالیاتی کشور دفاتر قانونی را جهت تحریر تمام فعالیت‌های مالی خود به صورت پلمپ شده دریافت نماید.

طبق آخرین بروزرسانی قوانین مالیاتی، از تاریخ ۱۵ آذر ۱۴۰۲ پلمب دفاتر مالیاتی شرکت‌ها فقط با امضا الکترونیک امکان‌پذیر است.

برای اخد توکن و مشاوره در این خصوص، با همکاران ما در ثبت ایلیا تماس بگیرید.
۲۶۴۰۶۰۴۰ ۰۲۱    /    75365 021

تمام شرکت‌ها موظفند با توجه به دستورالعمل‌ها و آئین‌نامه‌های تحریر دفاتر قانونی، تمام عملیات مالی خود را به ترتیب وقوع به‌صورت خوانا و بدون خط‌خوردگی و تراشیده‌شدن و لاک‌گیری در این دفاتر بنویسند و در انتهای سال مالی به همراه اظهارنامه مالیاتی خود، برای رسیدگی به اداره دارایی تحویل دهند.

این دفاتر باید برای مشخص شدن فعالیت‌های مالی سالیانه،  از سوی موسسه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که مشمول قوانین مالیاتی هستند تهیه و تکمیل گردند.

تبصره: هیات‌های موضوع این ماده می‌توانند حسب تجویز سازمان امور مالیاتی کشور تمام دفاتر و اسناد و مدارک مالی مودیان را اعم از اینکه مربوط به‌سال مراجعه یا سنوات قبل باشند به منظور کسب اطلاعات لازم و ارائه آن به اداره امور مالیاتی ذیربط مورد بازرسی قرار دهند و یا در صورت لزوم دفاتر و اسناد و مدارک سنوات قبل را در قبال ارائه رسید به اداره امور مالیاتی ذیربط منتقل نمایند.

آیا شرکتی که کار نمی‌کند، باید نسبت به پلمب دفاتر مالیاتی خود اقدام کند؟

بله. تمام شرکت‌ها موظف به پلمب دفاتر مالیاتی خود هستند و برای اینکه عدم فعالیت اعلام نمایند، باید دفاتر پلمب‌شده‌ خود را بصورت خالی تسلیم اداره مالیات (دارایی) کنند.

در قانون مالیاتی چه جرائمی برای عدم پلمب دفاتر تجاری در نظر گرفته شده است؟

به موجب ماده ۱۹۳ قانون مالیاتی، مؤدیانی که به موجب مقررات این قانون مکلف به نگهداری دفاتر قانونی هستند، در صورت عدم تسلیم ترازنامه و حساب سود و زیان یا عدم ارایه دفاتر مشمول جریمه‌ای معادل ۲۰% مالیات برای هر یک از موارد مذکور و در مورد رد دفتر، مشمول جریمه‌ای معادل ۱۰% مالیات خواهند شد.
تبصره: عدم تسلیم اظهارنامه و ترازنامه و حساب سود و زیان در دوره معافیت موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال مربوط خواهد شد.

چه زمانی باید نسبت به پلمب دفاتر تجاری اقدام کنیم؟

برای تسلیم اظهارنامه مالیاتی در تیرماه هر سال، باید سال قبل اقدام به اخذ پلمپ دفاتر مالیاتی کرده باشید. به عنوان مثال پلمب دفاتر مالیاتی سال ۱۴۰۳، باید در طول سال مالی ۱۴۰۲ صورت پذیرد.

پلمب دفاتر قانونی چقدر زمان می‌برد؟

پلمپ دفاتر مالیاتی و اخذ توکن (امضا الکترونیک)، توسط موسسه ثبت ایلیا طی یک هفته کاری انجام می‌شود و حدود یک ماه بعد توسط اداره پست به دست موکل می‌رسد.

4.3/5 - (7 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها