هیئت نظار در شرکت با مسئولیت محدود چه وظیفه‌ای بر عهده دارند؟

۱۸ شهریور ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

هیئت نظار در شرکت با مسئولیت محدود زمانی ایجاد می‌شود که تعداد شرکا بیشتر از ۱۲ نفر باشد. در واقع هیئت نظار در شرکت با مسئولیت محدود همان نقش بازرس در شرکت سهامی خاص را دارند. عده آن‌ها سه نفر یا بیشتر خواهند بود و از طرف مجمع عمومی شرکا تعیین می‌شوند.

انتخاب هیئت نظار در شرکت با مسئولیت محدود به موجب شرایط مقرر در اساسنامه شرکت خواهد بود و مدت آن‌ هم بسته به تعیین اساسنامه تعیین می‌شود، ولی در هر صورت اولین هیات نظار فقط برای یکسال انتخاب خواهد شد.

وظیفه اولین هیئت نظار در شرکت با مسئولیت محدود پس از انتخاب شدن این است که تحقیق کرده و اطمینان حاصل کند که مقررات راجع‌به تادیه تمام سرمایه و تقویم سهم‌الشرکه‌های غیر نقدی به عمل آمده است.

اعضا هیئت نظار دفاتر و صندوق و تمام اسناد شرکت را باید به دقت بررسی نموده و همه ساله گزارشی در این خصوص به مجمع عمومی ارائه دهند، هرگاه در تنظیم صورت دارائی اشتباهی نمایند در گزارش خود ذکر و اگر مخالفتی با پیشنهاد‌های مدیر شرکت در تقسیم منافع و غیره داشته باشند دلایل خود را بیان می‌کنند. هیئت نظار حداقل سالی یک مرتبه مجمع عمومی شرکا را باید تشکیل دهند و اگر مواردی لازم و فوری ایجاب نمود می‌توانند شرکا را برای انعقاد مجمع عمومی فوق‌العاده دعوت نمایند.

هرچند در قانون تجارت برای هیئت نظار در شرکت با مسئولیت محدود از جهت اعمال اداری و نتایج حاصله آن مسئولیتی تصریح نشده ولی باید در انجام وظیفه خود دقت نموده و هیچ موردی را در ابهام باقی نگذارند، والا قصور در انجام وظیفه تقصیر خواهد بود و هریک از آن‌ها در انجام ماموریت خود بر طبق قوانین رایج کشور مسئول اعمال و تقصیرات خود می‌باشند و در صورتی که از این تقصیر خسارتی متوجه صاحبان سهام یا اشخاص خارج شود مسئول جبران آن هستند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط