مقررات جزائی علائم تجاری

۲ مرداد ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

قانون تجارت به کمک مقررات جزائی علائم تجاری را که حق استعمال انحصاری آن به اشخاص معین داده شده، مورد حمایت خود قرار داده و اشخاص دیگر را از تعدی و تخطی نسبت به آن علامت منع می‌نماید و با توجه به منافعی که گسترش برند یا علامت تجاری برای جامعه در پی خواهد داشت، اشخاص متخلف را محکوم به جبران خسارت علامت یا برند تجاری می‌نماید و دامنه خسارتها را به حدی وسیع قرار داده است که شامل ضررهای وارده و حتی منافعی می‌داند که صاحب علامت از آن محروم شده است (ماده ۴۹ قانون تجارت). در واقع قانون، عدم‌النفع را در این مورد جزء خسارت قرار داده است. قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) مصوب مرداد ماه ۱۳۶۲، مقررات جزائی علائم تجاری را برای متخلفین به شرح زیر تعیین نموده است:

  • ماده ۱۲۲: هر کس علامت تجاری ثبت شده در ایران را عالماً جعل کند یا با علم به مجعول بودن استعمال نماید یا در روی اوراق و اعلانات یا روی محصولات قرار دهد یا با علم به مجعول بودن به معرض فروش گذاشته یا به فروش برساند یا به الحاق یا کسر یا تغییر قسمتی از خصوصیات آن تقلید کند بنحوی که موجب فریب مشتری شود، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه محکوم خواهد شد.
  • ماده ۱۲۳: هر کس محصولی را که داری علامت مجعول یا تغلیدی بوده یا دارای علامتی است که من غیر خق استعمال شده است از ایران صادر و یا به مملکت وارد کند، به حبس از سه ماه تا سه سال محکوم می‌شود.
  • ماده ۱۲۴: اشخاص ذیل به حبس تا شش ماه محکوم خواهند شد:
    1. کسانی که علامت تجاری اجباری را در روی محصولی که اجباراً باید دارای آن علامت باشد استعمال نکنند.
    2. کسانی که عالماً محصولی را به معرض فروش گذاشته یا بفروشند که داری علامتی نباشد که برای آن محصول اجباری است.
Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط