ثبت شرکت ایلیا

شرکت سهامی خاص چیست و قانون تجارت چگونه آن را تعریف می‌کند؟

۲۸ خرداد ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

شرکت سهامی خاص “Privately joint stock company” شرکتی است که تمام سرمایه آن توسط مؤسسین تأمین گردیده است.

چون تشکیل شرکتهای سهامی عام با انجام تمام تشریفات قانونی آن طولانی است، مواد اصلاحی قانون تجارت برای امور ساده‌تری که طبعاً شرکاء کمتری دارد یک نوع شرکت سهامی مقرر داشته که با تعریف بالا شرکت سهامی خاص نامیده می‌شود.

در این نوع از شرکت، صدور اعلامیه پذیره نویسی وجود ندارد. تمام سرمایه از طرف مؤسسین تعهد و اقلاً سی و پنج درصد آن در یکی از بانک‌ها به نام شرکت در حال تأسیس در حساب مخصوصی سپرده می‌شود.

سرمایه شرکت سهامی خاص نباید کمتر از یک میلون ریال باشد. در صورتی که به عللی سرمایه شرکت کاهش پیدا کند، شرکاء باید در ظرف یکسال آنرا جبران کنند. در غیر اینصورت شرکت را به نوع دیگری از شرکتها از قبیل با مسئولیت محدود یا تضامنی تبدیل نمایند.

در نام شرکت سهامی باید کلمه “خاص” قبل از ذکر نام شرکت و یا بعد از آن بلافاصله اضافه شود مانند: “شرکت سهامی خاص الوند” یا “شرکت سهامی دماوند خاص” و قید کلمه خاص باید در تمام اوراق شرکت به صورت واضح نمایان باشد. زیرا این نوع شرکت ها در حقیقت یک شرکت سهامی خانوادگی و خصوصی است که مراجعه کنندگان باید اطلاع داشته باشند.

مشخصات شرکت سهامی خاص

مشخصات شرکت سهامی خاص عبارتست از:

  1. در نام شرکت قبل از اسم شرکت یا بعد از آن کلمه “خاص” باید اضافه شود و این کلمه در تمام اوراق شرکت و آگهی ها باید رعایت گردد.
  2. سرمایه شرکتتوسط خود مؤسسین تأمین می‌شود و حق صدور اعلامیه پذیره نویسی را ندارند.
  3. سرمایه شرکت ممکن است حداقل صد هزار تومان باشد.
  4. تعداد اعضاء هیئت مدیره حداقل باید ۳ نفر باشند.
  5. شرکت سهامی خاص حق انتشار اوراق قرضه را ندارد.
  6. شرکت سهامی خاص نمی‌تواند سهام خود را برای پذیره نویسی یا فروش در بورس اوراق بهادار یا توسط بانکها عرضه نماید یا با انتشار آگهی و اطلاعیه یا هر نوع اقدام تبلیغاتی برای فروش سهام خود مبادرت کند.
Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط