سود شرکت مختلط غیرسهامی چه قوانینی را شامل می‌شود؟

۵ آبان ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

سود شرکت مختلط غیرسهامی براساس قرارداد شرکا تقسیم می‌شود که در شرکت‌نامه یا اساسنامه ذکر شده ولی هر زمان قراردادی در این مورد منعقد نشده بود، قاعده کلی بر تقسیم سود شرکت مختلط غیرسهامی به نسبت سهم‌الشرکه است و بین شرکای ضامن و مسئولیت محدود تفاوتی وجود ندارد.
زمانی سود شرکت مختلط غیرسهامی به شرکای شرکت پرداخت می‌شود که این سود موجب کاهش سرمایه نشود. به‌عنوان مثال: اگر شرکت در سال قبل ده هزار تومان زیان داشته و در نتیجه ده هزار تومان از سرمایه سهم شده، در سال بعد که بطور فرضی پانزده هزار تومان سود داشته باشد فقط نسبت به پنج هزار تومان اضافه می‌توان به تقسیم سود اقدام نمود، چون ده هزار تومان باقی باید بجای سرمایه‌ای که کم شده باقی بماند. مگر اینکه سرمایه به میزان ده هزار تومان کاهش یافته باشد و این کاهش طبق قانون به ثبت رسیده باشد. به این جهت فرع ثابت هم به هیچ یک از شرکا نمی‌توان پرداخت زیرا فرع ثابت لازمه‌ی سود است و ممکن است شرکت در یک‌سال سود نداشته باشد، در این‌صورت پرداخت آن از سرمایه لازمه‌ی کسر آن خواهد بود.
نسبت به شرکای ضامن در ماده ۱۳۲ شرکتهای تضامنی تصریح شده: چنانچه در نتیجه ضررهای وارده سهم‌الشرکه شرکا کم شود، تا هنگامی‌که این کمبود جبران نشده تأدیه هر نوع منفعت به شرکا ممنوع است. همچنین براساس ماده ۱۶۰ قانون تجارت: روابط شریک با شرکای ضامن را در شرکت مختلط غیرسهامی براساس مقررات شرکتهای تضامنی دانسته است و نسبت به شرکا بامسئولیت محدود براساس ماده ۱۵۴ قانون تجارت: به شریک بامسئولیت محدود فرع نمی‌توان داد مگر در صورتی‌که باعث کسر سرمایه او در شرکت نشود، اگر در نتیجه ضررهای وارده سهم‌الشرکه شریک بامسئولیت محدود کسر شود تا زمانیکه این کمبود جبران نشده تأدیه هر سود یا منفعتی به او ممنوع است.
هرگاه وجهی بر خلاف حکم فوق تأدیه گردید، شریک بامسئولیت محدود تا معادل وجه دریافتی مسئول تعهدات شرکت است مگر در موردی که با حسن نیت و به اعتبار بیلان مرتبی وجهی گرفته باشد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط