نقل و انتقال سهام یا سهم الشرکه

۲۱ اسفند ۱۳۹۵
امتیاز دهید.

نقل و انتقال سرمایه در تمام شرکت‌ها امکانپذیر است. هر یک از شرکتهای قابل ثبت در قانون تجارت ایران مانند شرکت سهامی خاص و یا شرکت با مسئولیت محدود روندی برای نقل و انتقال سهام دارند که در ادامه با آن آشنا می‌شویم.

نقل و انتقال سهام

اصولاً سهام شرکتهای سهامی قابل انتقال است و باید به این نکته اشاره کنیم که خرید سهام شرکتهای سهامی بیشتر به جهت تجارت است.

اغلب در صرافی‌ها و بعضی از بانک‌ها، سهام شرکتها خرید و فروش می‌شود. بیشتر معاملات سهام شرکتها در بورس انجام می‌شود. ولی در انتقال سهام مقررات خاصی به شرح زیر وضع شده است:

در سهام بی نام صدور سهم یا گواهی موقت مادامی که تمام قیمت اسمی آن‌ها تأدیه نشده ممنوع است، بنابراین سهام بی نام موقعی صادر می‌شود که تمام قیمت آن‌ها پرداخت شده باشد و مسلم است در چنین موردی سهم بی نام و یا گواهی موقت، به صورت سند در وجه حامل تنظیم و مالک دارنده آن شناخته می‌شود مگر خلاف آن ثابت گردد و نقل و انتقال این گونه سهام به قبض و اقباض بعمل می‌آید.

در سهام با نام مطابق ماده ۴۰ اصلاحی قانون تجارت انتقال باید در دفتر سهام شرکت به ثبت برسد و انتقال دهنده یا نماینده او باید انتقال را در دفتر مربوطه تصدیق و امضاء کند.

هرگاه انتقال و واگذاری سهام با نام موقعی صورت گیرد که تمامی مبلغ اسمی آن پرداخت نشده باشد، نشانی کامل انتقال گیرنده نیز در دفتر ثبت سهام شرکت قید و به امضاء انتقال گیرنده می‌رسد و اگر انتقال گیرنده نشانی خود را تغییر داد اقامتگاه جدید باید در دفتر مزبور ثبت شود و این عمل از لحاظ اجرای تعهدات ناشی از نقل و انتقال سهم معتبر خواهد بود.

بنابراین هر انتقالی بدون رعایت شرایط فوق به عمل آید از نظر شرکت و اشخاص ثالث فاقد اعتبار است.

نقل و انتقال سهم الشرکه

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط