ثبت شرکت ایلیا

ثبت شرکتهای داخلی چرا دارای اهمیت می‌باشد؟

۲۲ مرداد ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

طبق مقررات مورخه ۱۰ اسفند ۱۳۲۷ وزارت دادگستری، ثبت شرکت های داخلی در تهران در اداره ثبت شرکتها و در شهرستان‌ها در اداره یا شعبه ثبتی که شرکت در حوزه آن واقع است باید ثبت شود.

براساس ماده ۱۹۷ قانون تجارت:

در ظرف ماه اول تشکیل هر شرکت خلاصه شرکتنامه‌ها و منضمات آن طبق آئین‌نامه وزارت دادگستری اعلان خواهد شد

پس ماده ۱۹۷ دستوری است غیر مستقیم برای این که در ماه اول تشکیل شرکت، هر شرکت تجارتی باید به ثبت برسد تا خلاصه آن قابل انتشار و آگهی باشد.

قانون تجارت مراجعه برای ثبت شرکت های داخلی را در طی اولین ماه تشکیل به قدری اهمیت داده که عدم اقدام به آن باعث انحلال شرکت خواهد بود و طبق ماده ۱۹۸ بعد از گذشتن یک ماه و عدم مراجعه به اداره ثبت شرکتها، هر ذینفع می‌تواند به دادگاه مراجعه کند و ابطال عملیاتی که بعد از یک ماه اول صورت گرفته است را تقاضا نماید، بدون این که شرکت بتواند از این بطلان به نفع خود استفاده کند.

سه کار برای ثبت شرکتهای داخلی باید انجام شود:

ثبت شرکتنامه

غیر از شرکتهای سهامی بقیه شرکتهای تجاری احتیاج به شرکتنامه دارد.

شرکتنامه طبق ماده ۴۷ قانون ثبت اسناد و املاک باید در دفتر اسناد رسمی به ثبت برسد، وگرنه براساس دستور ماده ۴۸ قانون در هیچ یک از ادارات و محاکم پذیرفته نخواهد شد. به دلیل پیچیدگی ثبت شرکتنامه در دفاتر اسناد رسمی با وجود ثبت خود شرکت در اداره ثبت شرکت ها، طبق مقررات مورخه ۱۰ اسفند ۱۳۲۷ وزارت دادگستری به اداره ثبت شرکتها در مرکز و شهرستان‌ها اجازه ثبت شرکتنامه داده شده و در حقیقت دفتر ثبت شرکتنامه در این مورد به معنی دفتر اسناد رسمی می‌باشد.

پس ثبت شرکتنامه، رسمیت یافتن آن بین شرکاء است که در دفتر جداگانه انجام می‌شود و شرکاء به طور کامل زیر ثبت را امضاء و مطابقت ثبت را با اصل شرکتنامه تایید خواهند نمود.

ثبت شرکت های داخلی

ثبت شرکت با ثبت شرکتنامه متفاوت است و جداگانه ثبت می‌شود. اداره ثبت شرکتها بعد از ثبت شدن و رسیدگی به مدارک و سوابق شرکتنامه که از سمت مدیر شرکت به همراه تقاضانامه ثبت شرکت ارائه می‌شود، در دفتری که برای این موضوع اختصاص داده شده زیر شماره ردیفی که برای شرکتها معین می‌شود خلاصه مفاد شرکتنامه و اساسنامه را در ستون‌های آن ثبت و برای هر شرکت یک صفحه مترادف اختصاص می‌دهد.

انتشار خلاصه شرکتنامه

اداره ثبت شرکتها باید خلاصه‌ای از شرکتنامه و منضمات آن را در طی ماه اول تشکیل شرکت در روزنامه رسمی وزارت دادگستری و یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار به خرج شرکت به صورت آگهی منتشر کند که باید دارای خصوصیات زیر باشد:

  1. شماره ثبت شرکت های داخلی ، تاریخ ثبت آن و محل و اقامتگاه شرکت، با تعیین نام و نوع آن و موضوع شرکت.
  2.  مقدار سرمایه (با تشخیص اینکه چه مقدار پرداخت و چه مقدار تعهد شده).
  3.  اسامی مدیر یا مدیران.
  4.  تاریخ شروع و پایان شرکت در صورتی که برای مدت محدود تشکیل شده باشد.
  5.  در شرکتهای تضامنی و شرکت مختلط علاوه بر نکات بالا باید اسم تمام شرکاء ضامن نیز منتشر شود.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط