ثبت شرکت ایلیا

تشکیل شرکت تضامنی تابع چه قوانینی می‌باشد؟

۲۱ مرداد ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

تشکیل شرکت تضامنی زمانی انجام می‌شود که دو امر زیر واقع شده باشد:

  1. شرکت‌نامه طبق قانون تنظیم شده باشد.
  2.  تمام سرمایه نقدی تأدیه و سهم‌الشرکه غیرنقدی تماماً تقویم و تحویل شده باشد.

شرکتهای تضامنی غالبا احتیاج به اساسنامه ندارند ولی اگر قراری بین شرکا باشد که با تراضی قبلی بوده و محتاج به تعیین تکلیف باشد در اساسنامه قید می‌شود، چون معمولاً در شرکت‌نامه آنچه ذکر می‌شود امور اساسی شرکت است از قبیل:

  1.  اسم شرکت
  2.  موضوع شرکت
  3.  مدت شرکت
  4.  سرمایه و سهم هریک از شرکا اعم از نقدی و غیرنقدی با ذکر نام شرکا
  5.  تقسیم سود و زیان
  6. مقررات راجع به فسخ شرکت و فوت شرکا

در تشکیل شرکت تضامنی شرکت‌نامه مهم‌ترین پایه و اساس شرکت است و روشن است که به هیچ وجه نمی‌توان آن را تغییر داد مگر به رضایت تمام شرکا. سرمایه نیز باید تماماً پرداخت شده باشد اعم از نقدی یا غیرنقدی. در تقویم سهم‌الشرکه غیرنقدی، در شرکت تضامنی قانون مقرات خاصی معمول نداشته، زیرا به نحوی که دیدیم در شرکتهای سهامی پس از واگذاری چیزی که در ازاء آن سهم داده می‌شود، شریک تعهدی ندارد و در شرکتهای با مسئولیت محدود اگر سهم‌الشرکه غیرنقدی کمتر از ارزش واقعی تقویم شود شرکا متضامناً مسئول‌اند.
ولی در این نوع شرکتها، اساس آن است که شرکا مسئول کمبود سرمایه باشند بنابراین قید آن در این مورد لزومی ندارد و اگر سهم‌الشرکه غیرنقدی یکی از شرکا کمتر از قیمت واقعی تقویم شده باشد سایر شرکا به ضرر خودشان اقدام کرده‌اند. فقط در ماده ۱۱۸ قانون تجارت این عبارت نوشته شده است که «شرکت تضامنی زمانی تشکیل می‌شود که همه سرمایه نقدی تأدیه و سهم‌الشرکه غیرنقدی تقویم و تسلیم شده باشد». مسلم است که سهم‌الشرکه غیرنقدی علاوه بر اینکه باید تسلیم شود تقویم آن نیز باید به تراضی تمام شرکا به عمل آمده باشد تا میزان کل سرمایه معلوم باشد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط