ثبت شرکت ایلیا

نام شرکت تضامنی

۲۱ آبان ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

قانون تجارت یکی از شرایط شرکت تضامنی را داشتن «اسم مخصوص» دانسته و براساس ماده ۱۱۷ قانون تجارت: در نام شرکت تضامنی باید عبارت «شرکت تضامنی» و حداقل اسم یکی از شرکا ذکر شود. در صورتیکه اسم شرکت شامل اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک یا شرکایی که ذکر شده است عبارتی مانند «وشرکا» یا «برادران» قید شود.

شرکت دارای شخصیت حقوقی است از آن جهت باید مانند یک شخص طبیعی اسم داشته باشد و نام حداقل یک شریک در آن ذکر شده و به بقیه شرکا اشاره شده باشد. مانند: شرکت تضامنی احمد محسنی و شرکا یا شرکت تضامنی برادران رفعت.

قید کلمه «شرکت تضامنی» از دو جهت است: یکی اینکه معرف شخصیت حقوقی شرکت بوده و آن را از شخصیت شرکایی که به نام آن‌ها نامیده می‌شود، جدا نماید. دیگر اینکه این موضوع به نفع شرکت و معرف ضمانت شرکا می‌باشد.
نام شرکت تضامنی همان نام تجارتی آن است ولی قابل انتقال نیست زیرا دیگری نمی‌تواند از عنوان آن استفاده نموده و نام و اعتبار اشخاص را برای خود نام تجاری قرار دهد. اگر شریکی که شرکت بنام او نامیده می‌شود فوت نماید و یا از شرکت خارج شود مسلم است که نام او هم از شرکت حذف خواهد شد و شرکت بنام دیگران نامیده می‌شود.
هرگاه شریک فوت شده، مؤسس شرکت باشد و اعتبار شرکت براساس نام آن مؤسس باشد و تغییر نام شرکت موجب از میان رفتن شهرت شرکت شود، کافیست که اسم او از اسم شرکت خارج شود تا مشتریان شرکت آن را ترک کنند، به همین دلیل در فرانسه قبل از اینکه تغییراتی راجع به نام شرکت تضامنی در قانون ۱۹۸۵ به وجود آید، قانون ۱۹۶۶ (ماده ۴۹۰ مکرر) مواردی را پیش‌بینی کرده بود که در آن‌ها، وزیر دادگستری مجاز بود به درخواست شرکت تضامنی، به او اجازه دهد که با اسم مخصوص قبلی خود ادامه حیات دهد. تنها فایده تغییرات جدید قانون‌گذاری این کشور این است که با فوت یکی از شرکا و یا خروج یکی از آن‌ها، تغییر نام شرکت تضامنی ضرورت پیدا نمی‌کند.به هرحال، در سیستم حقوقی ما با وضع قانون‌گذاری فعلی، چنین اجازه‌ای به شرکت داده نشده است.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط