مجمع عمومی موسسین در شرکت های سهامی

۲۸ خرداد ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

پس از گذشتن مهلتی که برای پذیره نویسی معین شده است و یا در صورتی که مدت پذیره نویسی تمدید شده باشد بعد از انقضای مدت تمدید شده، مؤسسین حداکثر تا یکماه به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی و پس از احراز این که تمام سرمایه شرکت صحیحاً تعهد گردیده و حداقل سی و پنج درصد آن پرداخت شده است تعداد سهام هریک از تعهدکنندگان را تعیین و اعلام نموده و مجمع عمومی موسسین را دعوت می‌نمایند.

دعوت مجمع عمومی موسسین به این طریق خواهد بود که تاریخ تشکیل مجمع در روزنامه‌ای که در اعلامیه پذیره نویسی معلوم شده آگهی و علاوه بر آن به وسیله‌ی دعوتنامه جداگانه‌ای تمام تعهدکنندگان سهام برای روز و ساعت معین دعوت و معمولاً دستور مجمع عمومی موسسین هم در آن قید می‌شود.

مجمع عمومی موسسین در تاریخ و محل مشخصی تشکیل و نسبت به موارد زیر رسیدگی‌های لازم را انجام می‌هند:

  1. به تمام اوراق تعهد سهام و پذیره نویسی ها رسیدگی می‌نماید.
  2. اطمینان پیدا می‌کند که حداقل سی و پنج درصد تعهدات پذیره نویسان پرداخت شده. در صورتی که اساسنامه یا اعلامیه پذیره نویسی بیش از سی و پنج درصد را تعیین نموده باشد، آن مبلغ باید پرداخت شده باشد.
  3. اساسنامه شرکت باید تصویب شود و اگر پیشنهادی برای تغییر اساسنامه در حدود مقررات قانون باشد باید رسیدگی گردد.
  4. اولین مدیران شرکت و همچنین بازرس یا بازرسان شرکت را انتخاب می‌نماید. مسلم است که مدیران و بازرسان باید قبولی خود را کتباً اعلام کنند.
  5. روزنامه کثیرالانتشاری را که هرگونه دعوت و اطلاعیه‌ای برای صاحبان سهام تا تشکیل مجمع عمومی سالیانه در آن درج خواهد شد تعیین می‌نماید که آگهی دعوت در آن منتشر شود. (ماده ۱۷ قانون تجارت)

باید توجه داشت که به موجب ماده واحد مصوب ۲۹ بهمن ۱۳۵۳:

هرگونه دعوت و اطلاعیه برای صاحبان سهام تا تشکیل مجمع عمومی سالیانه باید در دو روزنامه کثیرالانتشار منتشر شود، یکی از این دو روزنامه بوسیله مجمع عمومی موسسین و روزنامه دیگر از طرف وزارت اطلاعات و جهانگردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین می‌شود.

پس از تصویب مجمع عمومی، شرکت تشکیل شده محسوب می‌شود.

دو مطلب را در اینجا باید در نظر گرفت:

  1. استفاده از وجوه تأدیه شده به نام شرکت سهامی در شرف تأسیس ممکن نیست مگر پس از به ثبت شرکت و یا این که شش ماه از تاریخ تسلیم اظهارنامه گذشته باشد و اگر هنوز به ثبت شرکت انجام نشده باشد، با اخذ تصدیق از مرجع ثبت شرکتها وجوه پرداختی طبق مقررات مسترد می‌شود.
  2. مؤسسین نسبت به تمام اعمال و اقداماتی که به منظور تأسیس و به ثبت شرکت انجام می‌دهند مسئولیت تضامنی دارند.
Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط