ثبت شرکت ایلیا

ثبت و ارسال صورت معاملات فصلی نظام مالیات بر ارزش افزوده

۱۱ مرداد ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

بر اساس ماده ۱۶۹ قانون مالیات‌های مستقیم، از سال ۱۳۹۶ به بعد تمام مودیان مالیاتی باید حداکثر تا یکماه و نیم از پایان هر فصل، نسبت به ثبت و ارسال اطلاعات خرید و فروش، دریافت و پرداخت قراردادها، صادات و واردات، حق‌العملکاری، حمل و نقل، بیمه و اجاره اقدام نمایند.
با تعریف بالا می‌توان نتیجه گرفت که مشمولان مالیات بر ارزش افزوده سالیانه در چهار نوبت به شرح زیر باید نسبت به ثبت و ارسال صورت معاملات فصلی خود به سامانه مالیات بر ارزش افزوده اقدام نمایند:

  1. صورت معاملات فصل بهار: نهایت تا ۱۵ تیر
  2. صورت معاملات فصل تابستان: نهایت تا ۱۵ آبان
  3. صورت معاملات فصل پاییز: نهایت تا ۱۵ بهمن
  4. صورت معاملات فصل زمستان: نهایت تا ۱۵ تردیبهشت سال بعد

با اجرایی شدن مرحله هفتم نظام مالیات بر ارزش افزوده از تاریخ اول مهر سال ۱۳۹۵ تمام فعالان اقتصادی (عرضه کنندگان کالا و ارائه دهندگان خدمات) مشمول نظام مالیات بر ارزش افزوده می‌باشند و می‌بایست به منظور آموزش، ارسال صورت معاملات فصلی و اجرای مقررات موضوع این قانون هر چه سریعتر نسبت به ثبت‌نام در این نظام مالیاتی اقدام نمایند.

تمام اشخاص حقوقی فعال با هر حجم از فروش و یا درآمد (کالا و خدمت) (به استثنای اشخاص حقوقی با فعالیت‌های صرفا معاف ماده «۱۲» قانون مالیات بر ارزش افزوده) که به موجب فراخوان‌های قبلی تا کنون برای اجرای قانون فراخوان نشده‌اند، مشمول اجرای قانون خواهند شد. اشخاص حقوقی که بعد از تاریخ اجرای فراخوان نیز ایجاد، تأسیس و به ثبت می‌رسند و یا شروع به انجام فعالیت می‌کنند، در صورت فعالیت با هر حجم از فروش و یا درآمد (کالا و خدمت) از اولین دوره مالیاتی بعد از شروع فعالیت (عرضه کالا و ارائه خدمات) مشمول اجرای قانون می‌باشند.

نکته بسیار مهم: فعالان اقتصادی که واجد شرایط مراحل اول تا ششم ثبت نام و اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده بوده‌اند، حتی در صورت انطباق با شرایط مشمولیت مرحله هفتم ثبت نام این نظام مالیاتی، جزء مؤدیان مشمول مراحل قبلی ثبت نام و اجرای قانون محسوب و مکلف به اجرای مقررات از تاریخ شمول فراخوان مربوط خواهند بود. همچنین عدم ارائه فهرست معاملات فصلی در موعد مقرر، جریمه‌ای معادل یک درصد کل لیست معاملات دارد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط