ثبت شرکت ایلیا

شرکت مختلط چه شرکتی است و انواع آن چیست؟

۲۶ مهر ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

درتعریف شرکت مختلط می‌توان گفت: گاهی در عمل دیده می‌شود که شرکتهای سرمایه‌ای با شرکتهای ضمانتی با همدیگر ادغام شده و نوع دیگری از شرکت را تشکیل می‌دهند. به این صورت که یک یا چند شریک ضامن و یک یا چند شریک که مسئولیت آن‌ها محدود است هر دو در شرکت واحدی دارای سهم می‌شوند.

شرکت مختلط در قانون تجارت بخش کمی را به خود اختصاص داده‌ است. شرکتهای مختلط از شرکتهای سرمایه و اشخاص نمایندگی می‌کنند در واقع دو شرکت مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی در برگیرنده تمامی ویژگی‌های شرکتهای تضامنی، سهامی و با مسئولیت محدودند به این علت ساختار شرکتهای مختلط، ویژگی‌ها و مسئولیت شرکای شرکت مختلط مانند شرکت اشخاص و سرمایه می‌باشد.

در مواردی که تاجری احتیاج به پول دارد و نمی‌خواهد قرض کند چند شریک در شرکت خود وارد می‌کند و مسئولیت آن‌ها را به میزان سرمایه محدود می‌سازد و خود تمام تعهدات شرکت را ضمانت می‌نماید. بنابراین اگر پس از استهلاک سرمایه باز هم چیزی از قروض باقی مانده باشد شریک یا شرکاء ضامن متضامناً مسئول پرداخت هستند، و به شرکائی که مسئولیت محدودی به میزان سرمایه دارند ارتباط پیدا نمی‌کند.

انواع شرکت مختلط:

۱-شرکتهای مختلط سهامی

شرکت مختلط سهامی تحت نامی مخصوص بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند نفر شریک ضامن تشکیل می‌شود.  سهام شرکای سهامی به صورت سهام یا قطعات مساوی درآمده است و به میزان سهامی که آورده‌اند مسئول هستند. شریک ضامن نیز کسی است که سهامش به صورت سهام در نیامده و مسئول تمامی قروضی است که علاوه بر دارایی شرکت نیز ممکن است پیدا شود همچنین روابط بین آن‌ها مانند شرکت تضامنی است.

۲-شرکت مختلط غیرسهامی

شرکت مختلط غیر سهامی برای امور تجارتی بین یک یا چند نفر شریک ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود بدون انتشار سهام تشکیل می‌شود شریک ضامن مسئول تمامی قروضی است که علاوه بر دارایی شرکت ممکن است پیدا شود شریک با مسئولیت محدود به میزان سرمایه‌ای که در شرکت گذاشته است مسئولیت دارد. به بیانی دیگر در شرکت مختلط سهامی شرکا ضامن با شرکا با مسئولیت محدود هر دو جمع می‌شوند و شرکاء ضامن به روش شرکت تضامنی و شرکاء دیگر به طریق شرکت با مسئولیت محدود رفتار می‌نمایند.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط