برند آماده چیست و چه مزایایی دارد؟

برند آماده یا برند فروشی یک علامت تجاری می‌باشد که مراحل ثبتی آن طی شده و برای کالاهای مشخص تایید و به ثبت رسیده و آماده انتقال به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر جهت استفاده و بهره‌برداری است.

بدون شک برندینگ یا ایجاد یک نام تجاری مهمترین بخش تجارت است. در دنیای گسترده، پرچالش و رقابتی کسب و کار دیگر هیچ مجموعه‌ای بدون در اختیار داشتن یک برند نام آشنا نمی‌تواند مشتریانی وفادار برای محصولات و خدمات خود جذب کند.
در قدم نخست برای تبدیل شدن به یک نام تجاری معتبر یا به اصطلاح برند شدن باید نسبت به ثبت علامت تجاری اقدام کرد تا از سوء‌استفاده احتمالی از آن در آینده جلوگیری شود.

مطالبی که در این مقاله می‌خوانید:

چرا خرید و فروش برند آماده مقرون به صرفه است؟

ثبت علامت تجاری شامل مراحل، ضوابط، و شرایطی است که برخی افراد و مجموعه‌ها به دلایل زیر ترجیح می‌دهند به جای ثبت برند، اقدام به خرید برند آماده یا به اصطلاح برند فروشی کنند.

  • برخی از افراد یا مجموعه‌ها که فرصت کافی برای طی کردن مراحل اداری و قانونی ثبت برند را ندارند، اقدام به خرید و انتقال برند آماده می‌کنند، که این امر با حضور فوری طرفین معامله (فروشنده و خریدار) در دفتر ثبت اسناد رسمی امکان‌پذیر است.
  • نام‌هایی که برای ثبت اسم تجاری انتخاب می‌شود، ممکن است قبلاً توسط فرد یا مجموعه‌ای دیگر ثبت شده باشند. بنابراین، انتخاب یک برند آماده که تمام مراحل ثبت و دریافت گواهی ثبت برند را به صورت ۱۰۰٪ انجام داده باشد، تصمیمی هوشمندانه محسوب می‌شود.
  • ثبت برند نیاز به مجوزهای فعالیت مانند جواز تأسیس یا پروانه بهره‌برداری دارد، و اگر قصد ثبت برند به شکل لاتین را دارید، باید کارت بازرگانی نیز داشته باشید. با این حال، برای تهیه برند فروشی، تنها نیاز به جواز فعالیت مرتبط است و نیازی به مجوز برای تمام کالاهای ثبت شده و یا حتی کارت بازرگانی نیست.
  • یک علامت تجاری آماده نسبت به نام‌هایی که شما انتخاب کرده‌اید، با محصولات و خدمات شما هماهنگ‌تر است و نظر شما و تیم برندینگ مجموعه‌تان را بیشتر به خود جلب کرده است. در این صورت، خرید برند آماده می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب باشد.
  • گاهی اوقات یک مجموعه به هر دلیلی قصد فروش برند تجاری خود را دارد. ممکن است شما فکر کنید ایده‌های بهتر و امکانات مناسب‌تری برای رشد و ارتقاء آن برند دارید. در این صورت، خرید برند موردنظر می‌تواند به اجرای تمام ایده‌هایی که در ذهن دارید، کمک کند.
  • در واقع، برند آماده گران نیست؛ بلکه ارزشمند است! تنها مدرک مورد نیاز برای تهیه برند آماده داشتن کارت شناسایی و مجوز فعالیت (جواز کسب، پروانه بهره‌برداری یا جواز تأسیس با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد) می‌باشد. به این معناست که نیازی به داشتن مجوزهای جداگانه برای هر مورد از کالاها یا حتی کارت بازرگانی ندارید. در کمتر از ۱۰-۱۵ روز کاری، می‌توانید مالک برند شوید و در نتیجه در وقت خود صرفه‌جویی کنید و از درگیری با مسائل و مشکلات متنوع کسب و کارتان بپرهیزید.

دشواری و مشکلات ثبت برند در مقابل خرید برند فروشی

برای ثبت برند یا علامت تجاری در بهترین شرایط یعنی اگر اسم درخواست شده مشابه اسم ثبت شده‌ی دیگری نباشد و یا اینکه عین اسم درخواستی قبلا به ثبت نرسیده باشد به ۴ تا ۶ ماه زمان نیاز است. یعنی اگر تمام مراحل و روند اداری ثبت برند بدون مشکل پیش برود پس از گذشت این مدت موفق به کسب گواهینامه ثبت برند خواهید شد و در غیر اینصورت پس از گذشت ۴۵ تا ۶۰ روز پس از ارسال درخواست ثبت برند، درخواست ارسال شده از سوی اداره ثبت مالکیت‌های صنعتی با اخطار مواجه می‌شود که باید پس از رفع مشکلات مراحل ثبت برند مجدد طی شود و ممکن است این روند بارها و بارها تکرار شود! و یا حتی به نتیجه هم نرسد!

به این نکته توجه داشته باشید که هرگاه درخواست ثبت برند با اخطار مواجه شود، ثبت درخواست مجدد هزینه‌ای دوباره برای شخص درخواست کننده در بر خواهد داشت. همچنین برای ثبت برند نیاز به مجوزهایی (مانند: جواز تاسیس یا پروانه بهره‌برداری) داریم و اگر اسم مورد نظر لاتین باشد داشتن کارت بازرگانی اجباریست. دریافت هرکدام از این مجوزها مستلزم داشتن شرایط و صرف هزینه و زمان خاص خود می‌باشد که می‌تواند در روند ثبت برند تاثیر گذار باشد.

اینکه یک علامت یا اسم تجاری هم از لحاظ میزان کالا، فارسی یا لاتین بودن، کامل بودن طبقات مرتبط با اسم تجاری و… به صورت کامل به ثبت برسد بسیار با اهمیت است و باید به این نکه هم توجه داشته باشید که در خصوص برخی از کالاها و طبقات درخواستی پرتقاضا مانند موادغذایی، امکان ثبت اسم تجاری در تمام یا بعضی از کالاهای مورد نظر مقدور نیست و امکان دارد کالاهای درخواست شده مردود شود!

چرا قیمت برند آماده گرانتر از ثبت برند است؟

برند آماده با توجه به موارد زیر دارای ارزش بیشتر و در نتیجه قیمت بالاتری هستند. یعنی هر کدام از موارد زیر می‌توانند در ارزش‌گذاری و در نهایت نرخ فروش و واگذاری برند آماده تاثیر گذار باشند.

  • تعداد کالاها و طبقات ثبت شده
  • مرغوبیت و زیبایی اسم ثبت شده
  • اسم تجاری به صورت فارسی و لاتین ثبت شده باشد.
  • کالا، خدمات و طبقات مشابه هم به ثبت رسیده باشند.

مدارک مورد نیاز برای خرید و فروش برند آماده

  • اصل و کپی مدارک احراز هویت متقاضی
  • مجوز فعالیت شامل (جواز کسب، پروانه بهره‌برداری یا جواز تاسیس با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد)

پرسش‌های همیشگی

برند آماده یا برند فروشی یک علامت تجاری می‌باشد که مراحل ثبتی آن طی شده و برای کالاهای مشخص تایید و به ثبت رسیده و آماده انتقال به اشخاص حقیقی و حقوقی دیگر جهت استفاده و بهره‌برداری است.

خیر، تنها به مجوز فعالیت شامل (جواز کسب، پروانه بهره‌برداری یا جواز تاسیس با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد) مورد نیاز است ولی نیازی به مجوز برای تک تک کالاها نیست و نیازی به کارت بازرگانی ندارد.

انتقال برند آماده شامل دو مرحله می‌باشد.

مرحله اول صلح‌نامه که در دفترخانه ثبت اسناد صورت می‌گیرد و تقریبا دو تا سه هفته زمان می‌برد و مرحله دوم ظهرنویسی گواهینامه برند در اداره ثبت علائم تجاری که تقریبا به دو ماه زمان نیاز دارد.

این نکته را در نظر داشته باشید که با انجام مرحله اول (صلح نامه) خریدار می‌تواند نسبت به اخذ مجوز و تولید محصولات خود اقدام کند.

خرید و فروش برند آماده به مدارک خاصی نیاز ندارد و فقط اصل و کپی مدارک احراز هویت متقاضی و مجوز فعالیت شامل (جواز کسب، پروانه بهره‌برداری یا جواز تاسیس با پیشرفت فیزیکی بالای ۳۰ درصد) کافی است.

4.5/5 - (41 امتیاز)
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها