ثبت شرکت ایلیا

موسسین شرکت سهامی چه مسئولیتی بر عهده دارند؟

۲۸ خرداد ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

قبل از تشکیل و ثبت شرکت سهامی، اشخاصی که موسسین نامیده می‌شوند باید بیست درصد سرمایه سرکت را تعهد نمایند و سی و پنج درصد از مبلغ تعهد شده را نزد یکی از بانک‌ها در حسابی به نام شرکت در حال تاسیس سپرده‌گذاری کنند. به عنوان مثال شرکتی که با سرمایه یکصد میلیون تومان تاسیس می‌شود موسسین باید حداقل بیست میلیون تومان آن را تعهد نموده و حداقل هفت میلیون تومان که سی و پنج درصد مقدار تعهد است نقدا پرداخت و در حساب جدیدی که به نام شرکت سهامی در حال تاسیس می‌باشد (با ذکر اسم شرکت) به امانت بسپارند.

هرگاه تمام یا قسمتی از تعهد موسسین بصورت غیر نقد (مانند امتیاز یا ملک) باشد باید اسناد مالکیت آن را به همان بانکی که برای پرداخت مبلغ نقدی انتخاب کرده‌اند بسپارند. سپس اظهارنامه‌ای که معمولا چاپی و حاکی موادی است که در قانون ذکر شده به ضمیمه طرح اساسنامه و طرح اعلامیه پذیره نویسی سهام که به امضا تمام موسسین رسیده باشد منضم به گواهینامه بانک دائر به موجود بودن حساب سپرده و تسلیم مدارک مربوط به آورده‌های غیر نقدی (در صورتی که تعهد موسسین بصورت غیر نقد باشد)، به مرجع ثبت شرکت ها تسلیم نمایند. تمام این مدارک باید به امضاء موسسین رسیده باشد.

مراجع ثبت شرکتها در تهران، اداره ثبت شرکتها و در شهرستانها دائره ثبت شرکتها و در نقاطی که دائره ثبت شرکتها نباشد اداره ثبت اسناد محل خواهد بود.

مرجع ثبت شرکتها پس از مطالعه اظهارنامه و ضمائم آن و تطبیق مندرجات آن با قانون، اجازه انتشار اعلامیه پذیره نویسی را صادر خواهد نمود (ماده ۱۰ قانون تجارت).

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط