دفتر ثبت تجارتی چه اهمیتی دارد؟

۲ مرداد ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

از نظر قانونی و عرف تجارتی در هر کشوری باید سازمانی وجود داشته باشد که تجار را بشناسد و نوع تجارت آن‌ها را بداند. این کار بسیار اهمیت دارد و دولت‌ها بدون داشتن آمار دقیق نمی‌توانند از تجارت کشور خود حمایت کنند. به همین دلیل در بعضی از کشورها علاوه بر این که اسم تجار و نوع تجارت آنها ثبت می‌شود، همه معاملات آنها هم از جانب مقامات مربوطه دقیقاً نظارت می‌شود.

درباره دفتر ثبت تجارتی قانون تجارت در ماده ۱۶ مقرر داشته:

در نقاطی که وزارت دادگستری مقتضی دانسته و دفتر ثبت تجارتی تاسیس کند، کلیه اشخاصی که در آن نقاط به شغل تجارتی مشغولند شامل ایرانی و خارجی به استثناء کسبه جزء باید در مدت مقرر اسم خود را به ثبت برسانند.

در قانون تجارت در این مورد دو تکلیف برای تاجر معلوم شده:

  1. تجارتخانه خود را به ثبت برساند.
  2. منتهی پس از شش ماه از تاریخ ثبت، در کلیه صورت حساب‌ها و نشریات خطی یا چایی تجارتخانه تصریح نماید که تجارتخانه در تحت چه شماره به ثبت رسیده است.

در صورت عدم رعایت هر یک از موارد فوق، تاجر به جزای نقدی از دویست ریال تا دو هزار ریال محکوم خواهد شد. براساس آئین‌نامه وزرات دادگستری مقام صالح ثبت دفتر تجارتی، اداره کل ثبت اسناد و املاک است. در کلیه شهرهای ایران آگهی تاسیس ثبت دفتر تجارتی منتشر شده است.

طریقه ثبت دفتر تجارتی

بازرگان با مراجعه به اداره ثبت محل (در تهران اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری) سه نسخه اظهاریه که از جانب وزارت دادگستری تهیه شده دریافت و اطلاعات زیر را در آن درج می‌نمایند:

  • نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه تاجر و تابعیت او.
  • در صورتی که تاجر تبعه خارجی باشد تاریخ ورود به ایران و شماره و محل صدور پروانه اقامت.
  • شماره ثبت دفتر تجارتی
  • رشته تجارت (داخلی یا خارجی)

شرکت ها نیز وظیفه دارند که علاوه بر ثبت در دفتر ثبت شرکتها اظهارنامه ثبت دفتر تجارتی اخذ و علاوه بر مطالب بالا میزان سرمایه خود را قید کنند.

متصدی مربوط، مفاد اظهارنامه را در دفتری که  به امضاء دادستان محل رسیده و مهر شده به ردیف و شماره معین ثبت نموده یک نسخه را به وزارت دارائی ارسال و نسخه دیگر را به خود تاجر پس می‌دهد.

هر زمان که در مندرجات اظهارنامه تغییراتی داده شود و یا بازرگان فوت کند و یا تجارتخانه و یا شرکت از بین برود و یا ورشکسته شود، مراتب از جانب تاجر یا قائم مقام او به اطلاع می‌رسد.

با توجه به اهمیت و رواج روز افزون تجارت به خصوص برای تهیه اطلاعات تجارتی، تنظیم مقرراتی راجع به ثبت دفتر تجارتی ضروری می‌باشد.

هر کشوری باید از جزئیات عملیات تجارتی داخل مملکت مطلع باشد، علاوه بر آن هر کشور یا تاجر خارجی که قصد تجارت با این کشور را داشته باشد، به آمار و میزان فعالیت بازرگانان نیازمند است. پس تجدید نظر در مقررات ثبت تجارتی و تنظیم مقرراتی درباره جزئیات امر نشانه رشد اقتصاد کشور است.

از مواردی که باید به موجب قانون مقرر شود موارد زیر است:

  1. لزوم صحت اطلاعاتی که از طرف بازرگانان در دفتر تجارتی ثبت می‌شود و تعیین مجازات برای اشخاصی که اطلاعات خلاف واقع اعلام نمایند.
  2. الزام تجار به این که هرگاه تغییراتی در اساس امور تجارتی پیش آمد باید به ثبت برسانند.
  3. دخالت دادگاه در موقع اختلاف بین متقاضی ثبت و متصدیان دفتر ثبت تجارتی.
  4. دخالت دادسرا در روش عمومی بازرگانان و اجبار به این که هرگاه عمل خلاف مقرراتی از بازرگانان ملاحظه شود، دادسرا از دادگاه تقاضای صدور حکم حذف ثبت تجارتی بازرگان مختلف را بنماید.
  5. الزام به این که بانک‌ها فقط کسی را بازرگان بشناسند که در مکاتبات و صورت حساب‌های او شماره ثبت دفتر تجارتی او قیده باشد.
Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط