تبدیل شرکت تضامنی چگونه انجام می‌شود؟

۲۲ مهر ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

در تبدیل شرکت تضامنی طبق ماده ۱۳۵:«هر شرکت تضامنی می‌تواند با تصویب تمام شرکا به شرکت سهامی مبدل گردد، در این صورت رعایت تمام مقررات راجع‌به شرکت سهامی حتمی است» امکان تبدیل نوع شخصیت حقوقی در تمامی شرکتها قابل انجام نمی‌باشد اما قانونگذار تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی را قانونی و مورد قبول دانسته است. در تبدیل شرکت نوع شرکت تضامنی به نوع مخالف خود (شرکت سهامی) قانون مشکلی نمی‌داند اما باید این تغییر مانند بقیه تغییرات اساسی با رضایت شرکاء باشد و سپس تمام مقررات شرکت سهامی از جمله محدود بودن مسئولیت شرکا اجرا خواهد شد.
ثبت نمودن صورتجلسات تبدیل شرکت تضامنی به شرکت سهامی لازم به حاضر بودن تمام شرکا شرکت و رضایت داشتن آن‌ها نسبت به این امر است قبل از تبدیل شرکت تضامنی به سهامی دانستن این موارد لازم است:

  • در صورت تبدیل شرکت تضامنی به سهامی قوانین و مقررات شرکت سهامی قوانین اصلی می‌شود اما، اگر شرکت دیونی داشته باشد که مربوط به دوره قبل باشد مسئولیت صاحبان شرکت مانند همان قوانین در شرکت تضامنی است.
  • چنانچه سرمایه شرکت در زمانی که به شرکت سهامی تبدیل شده است بخاطر بدهی‌ها کافی نباشد و در صورتی که طلبکار اثبات نماید که طلب برای دوره‌ای است که شرکت تضامنی بوده مسئولیت شرکا در برابر شخص بصورت تضامنی می‌باشد.
  • تبدیل شرکت تضامنی به سهامی با استفاده از تنظیم و ارائه نمودن اسناد و مدارک مربوط به شرکتهای سهامی مانند اساسنامه و اظهارنامه و صورتجلسه همراه با صورتجلسه مجمع که تصمیم بر تبدیل نوع شرکت گرفته است و با رضایت تمامی شرکت انجام خواهد شد.

با تبدیل شرکت تضامنی به سهامی نام شرکت لازم به تغییر است زیرا در شرکت سهامی لزومی به آوردن “و شرکا” یا “و برادران” که در شرکت تضامنی لازم است نبوده و تنها لازم به آوردن نام یکی از شرکا در شرکت می‌باشد تا  آن شخص حکم شریک ضامن در شرکتهای تضامنی را بگیرد.

 

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط