موضوع شرکت و نکات مهم آن

۹ تیر ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

موضوع شرکت چیزی است که شرکت برای آن تأسیس شده است.

مثلاً شرکتی که برای خرید و فروش چرم یا استخراج مس تشکیل شده عمل «خرید و فروش چرم» و یا «استخراج مس» موضوع آن شرکت است.

موضوع فعالیت شرکت ممکن است به طور کلی باشد مانند معاملات صرافی و بانکی و یا برای کار مشخصی مانند تجارت پارچه‌های ابریشمی. ولی در هر صورت باید کاملا واضح و آشکار بیان شود (ماده ۸ قانون تجارت).

موضوع شرکت باید مشروع و در بر دارنده منافع عقلانی باشد، وگرنه باعث ابطال شرکت خواهد شد. مثلاً شرکتی که برای اداره قمارخانه تشکیل می‌شود، موضوع آن نامشروع است و یا اگر شرکتی به جهت تغییر مسیر رودخانه‌ها بدون این که برای زراعت یا اخذ منافعی باشد تشکیل گردد، چون در بردارنده منافع عقلانی نیست موضوع آن صحیح نمی‌باشد.

مدیران نمی‌توانند در عمل از حد موضوع شرکت تجاوز نمایند و در صورت تجاوز عمل آن‌ها اثر قانونی ندارد و در صورت کوتاهی کردن یا تجاوز از آن تمام مدیران متضامناً مسئول خسارت صاحبان سهام می‌باشند.

در بعضی از کشورها مانند انگلستان موضوع شرکت را نمی‌توان تغییر داد. کارشناسان حقوق تجارت انگلستان معتقدند شرکتی که برای موضوع معینی مثلاً پارچه‌بافی تشکیل شده، اگر موضوع آن تغییر داده شود، مثلا به استخراج معادن تبدیل شود مسلماً شرکت دیگری خواهد بود که ارتباطی جز از لحاظ شرکاء با شرکت اولی نخواهد داشت ولی قوانین ایران تغییر موضوع فعالیت شرکت را منع نکرده و چون در مجمع عمومی فوق‌العاده مواد اساسنامه را می‌توان تغییر داد و موضوع شرکت هم جزئی از اساسنامه است از این جهت تغییر آن اشکالی ندارد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط