ثبت شرکت ایلیا

مجمع عمومی شرکت مختلط سهامی چه وظایفی دارد؟

۱ آبان ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

مجمع عمومی شرکت مختلط سهامی از همه سهامداران شرکت تشکیل شده و مقررات مجمع عمومی شرکت‌های سهامی در آن جاری است.
بنابراین براساس ماده ۴۱ قانون تجارت : اولین مجمع عمومی باید تشکیل و در آغاز، اظهار مؤسسین را درباره فروش سهام و پرداخت حداقل یک سوم قیمت سهام نقدی و تعهد بقیه و سایر مواردی که ذکر شده رسیدگی و اظهاریه‌ای که به اداره ثبت داده می‌شود تصویب و اگر سهام غیرنقدی باشد، آنچه در برابر قیمت آن‌ها داده می‌شود تقویم و مراقب در پرداخت نماید.

مجمع عمومی شرکت مختلط سهامی حداقل سالی یک‌بار باید تشکیل شود و ظیفه آن انتخاب هیئت نظار، مطالعه گزارش سالیانه آن‌ها، رسیدگی به محاسبات شرکت و بحث در امور لازم خواهد بود و در موقع انحلال نسبت به شرکای سهامی درباره تصمیم شرکت اظهار عقیده خواهد نمود و بطور کلی مجمع عمومی  از سمت شرکا سهامی که حق مداخله آن‌ها قطع شده هرگونه تصمیمی که بصورت قانونی مجاز باشد خواهد گرفت.
براساس ماده ۱۷۰ قانون تجارت: تا پانزده روز قبل از انعقاد مجمع عمومی هر صاحب سهمی می‌تواند (خود یا نماینده او) در مرکز اصلی شرکت حاضر شده و از صورت ترازنامه و صورت دارایی و راپرت هیئت نظار اطلاع حاصل کند.

بیان آشکاری در قانون تجارت درباره‌ی تشکیل مجمع عمومی عادی یا فوق‌العاده در شرکت مختلط سهامی، مشاهده نشده ولی وجود مجامع ذکر شده، از برخی مواد آن از جمله مواد ۱۶۸ و ۱۶۱ قانون تجارت برگرفته شده است. در هرحال لازم است که اساسنامه، ضمن پیش بینی این مجامع، مقررات مربوط به آن‌ها را نیز تعیین نماید.

مطابق اصل حاکم بر شرکت تضامنی که در مورد شرکت مختلط سهامی نیز لازم است، در تصمیمات مهم درباره‌ی شرکت رضایت تمام شرکای ضامن لازم است بجز در یک مورد و آن به بیان قانون عبارت است از موردی که اساسنامه صریحاً به مجمع عمومی حق انحلال شرکت را به تصمیم خود بدون رضایت شرکای ضامن بدهد که در این مورد استثناً نیازی به رضایت شرکای ضامن نبوده و مجمع عمومی شرکت مختلط سهامی می‌تواند به تصمیم خود که با اکثریت آرا اتخاذ می‌شود به انحلال شرکت اقدام نماید.

 مجمع عمومی عادی سالی یک‌بار برای رسیدگی و تصویب صورت دارایی، ترازنامه و حساب سود و زیان و گزارش مالی و پیشنهادات مدیر یا مدیران شرکت، تشکیل می‌شود. مجمع عمومی فوق‌العاده در موقع لزوم تشکیل خواهد شد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط