شرکت مختلط سهامی در قانون تجارت ایران چه تعریفی دارد؟

۲ آبان ۱۳۹۶
امتیاز دهید.

شرکت مختلط سهامی براساس ماده ۱۶۲ قانون تجارت شرکتی است که تحت اسم مخصوص بین یک عده شرکای سهامی و یک یا چند شریک ضامن تشکیل می‌شود. بنابراین شرکت ذکر شده ترکیبی از شرکت تضامنی و شرکت سهامی است و نسبت به شریک یا شرکا ضامن مقررات شرکت تضامنی و نسبت به شرکا سهامی مقررات شرکت سهامی جاری است و در مواردی که با یکدیگر اصطکاک دارند مقررات مخصوصی وضع گردیده است.

ویژگی‌های نام شرکت مختلط سهامی

در نام شرکت مختلط سهامی مانند شرکت مختلط غیرسهامی باید عبارت «شرکت مختلط» و حداقل اسم یکی از شرکای ضامن قید شود.

نقش شرکا در شرکت مختلط سهامی

برای فهمیدن نقش شرکا در شرکت مختلط سهامی ابتدا به انواع شریک در این شرکت می‌پردازیم. دو نوع شریک در این قبیل شرکتها موجود است:

  1. شرکا سهامی
  2. شرکا ضامن

شرکا سهامی: به شرکایی که سرمایه آن‌ها بصورت سهام متساوی درآمده و مسئولیت آن‌ها به میزان همان سرمایه‌ای است که در شرکت دارند.

شریک ضامن: به شریکی که سرمایه او بصورت سهام در نیامده و مسئول همه‌ی قروضی است که ممکن است علاوه بر دارایی شرکت پیدا شود. در صورت زیاد شدن شریک ضامن مسئولیت آن‌ها در مقابل طلبکاران و روابط آن‌ها با یکدیگر تابع مقررات شرکت تضامنی خواهد بود.
شرکای ضامن نمی‌توانند بدون رضایت سایر شرکا، تجارتی از نوع تجارت شرکت بنمایند هرچند به حساب دیگری باشد و یا به عنوان شریک ضامن در شرکت با مسئولیت محدود دیگری که نظیر این تجارت را دارد داخل شوند.

اداره شرکت مختلط سهامی

اگرچه شرکت مختلط سهامی دارای مجمع عمومی است اما این مجمع حق انتخاب مدیران شرکت را نخواهد داشت. بلکه «مدیریت شرکت مختلط سهامی مخصوص به شریک یا شرکا ضامن است» دلیل آن‌ هم این است که قاعدتا شرکا ضامن که مسئول تعهدات اضافه بر سرمایه هستند به حال شرکت بیشتر دلسوز بوده و از لحاظ مسئولیت ضمانتی خودشان در عمل بیشتر احتیاط خواهند نمود.
علاوه بر آن عموما شرکتهای مختلط سهامی موقعی پیدا می‌شوند که تاجری برای تجارت به پول احتیاج دارد و سهامی منتشر می‌نماید که دارنده آن در منافع شریک و مسئولیت او تا اندازه سهامی باشد که تعهد نموده پس حاضر نخواهد بود که اختیار امور تجارت خود را که فعلا به شکل مختلط درآمده به دست دیگری بسپارد.

Facebook
Twitter
WhatsApp
LinkedIn
Telegram
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه‌ها
مطالب مرتبط